Prosjektutvikler Roald Johansen frykter at Alta-samfunnet kan ha takket nei til, eller i alle fall utsatt, investeringer for mellom to og tre milliarder kroner da de ikke klarte å gjøre vedtak om realiseringen av avlastningsveien.

– Vi skal vokte oss vel for å hamre løs på politikerne, men det vi opplevde av kommunestyret, var tafatte saker. Å skape vekst og utvikling i Alta er et samspill mellom investorer, næringsliv og politikere som tilretteleggere, alle nødvendige bidragsytere. Svikter et ledd blir summen null. Jeg tror også politikerne i Alta er enig i at de har opptrådt tafatt, sier Johansen. Etter planen skal Alta-politikerne møtes tverrpolitisk for å diskutere situasjonen i ettermiddag.

Sentrumsutvikling

I desember ble selskapet Alta Sentrumsutvikling (ASU) etablert av to lokale næringsaktører sammen med eiendomsselskapet til Opplysningsvesenets Fond (OVS). Sistnevnte har økonomiske muskler så det holder som forvalter av eiendomsmassen til Den Norske Kirke. I ASU er Roald Johansen Invest AS og Coop Finnmark de lokale, mens Clemens Eiendom er OVS sin forlengede arm til Alta. Roald Johansen, som over flere tiår har vist stor investeringsvilje i Alta, er styreleder i ASU.

Johansen håper at politikerne i Alta ser at den nye bydelen som planlegges er by- og sentrumsutvikling som vil bygge byen innover, og at den er viktig for å skape en tett by, som er politikernes uttalte mål.

Ber om samling

Næringslivslederen hadde stor tiltro til at politikerne skulle vedta det som var nødvendig for å sikre en framtidig utvikling av Alta, men ble skuffet.

– Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg for å ikke bli misforstått. Jeg tror næringslivet i Alta er relativt samstemt om at realiseringen av avlastningsveien er viktig for å skape utvikling i Alta. Når mange skyter på Statens Vegvesen er det veldig urettferdig, de forteller kun hva som må til av veiløsninger for å kunne takle veksten. Vekst er boliger, industri, næringsareal og investeringer som  i sum skaper arbeidsplasser og bolyst.

– Så du er klar på at Alta om ikke avlastningsveien kommer vil oppleve stagnasjon?

– Har jeg oppfattet det riktig, mener det overveiende flertallet av politikere og parti i Alta at avlastningsveien er viktig for byens utvikling. Det er bare ikke mange nok som er villig til å ta konsekvensene av det som må til for å få bygget veien. For Alta hadde det ikke vært så farlig om det bare var bydelen på Prestegårsjorda som blir skutt ut i det blå om veien først realiseres om noen tiår. Dessverre rammes mye.

– Tror du at veien er med når NTP vedtas i 2017?

– Jeg vil ikke bruke ord som tro, men jeg håper at politikeren i Alta samler seg om en strategi og løsning som kan sikre at avlastningsveien blir realisert. Ønsker vi vekst og utvikling må all prestisje vekk.

Vraker milliardinvestering

Daglig leder i ASU, Roar Otto Andersen, jobber ut fra Clements Eiendom i Oslo med investeringer over hele landet. Han vil ikke si noe stygt om politikerne i Alta.

– Jeg har ikke noe å utsette på Altas politikere, men registrer at det har vært en grundig debatt hvor også konsekvensene av å ikke makte å realisere avlastningsveien er kommet fram, påpeker Andersen og legger til:

– Ferdig utbygd med både boliger og næringsbygg vil den nye bydelen «Prestetgårsjorda» fordre investeringer på to til tre milliarder kroner. Klarer man å få til vedtak der første byggetrinn av veien realiseres raskt ville bydelen kunne stå ferdig om 10 til 15 år. Om ikke vil realiseringen ligge langt, langt inn i framtiden.