– Det var snakk om en nedbemanning på inntil 100, men det var litt over 150 som søkte på sluttpakker. Stort sett alle fikk innvilget pakke. Det var i meste laget, så nå ansetter vi folk både på privat- og bedriftsmarked, opplyser regionbanksjef Hanssen.

Avhengig av Finnmark

Mens DNB kutter nådeløst og brutalt i filialstrukturen i Finnmark og bare beholder Alta-kontoret, har Sparebank1 Nord-Norge en annen strategi.

– Vi er representert i 12 kommuner og har ingen planer om filialkutt. Vi la ned kontorene i fire kommuner i fjor, men der var det omtrent ikke drift igjen. Vi er først og fremst en nordnorsk bank, vi tror på Finnmark, vi tror at det skal være aktivitet her. Ingen andre banker er avhengig av aktiviteten i Finnmark, men det er vi. Derfor skal vi fortsette å være sterkt til stede i fylket, lover Hanssen.

Han sier banken var i forkant med å tilpasse seg digitaliseringen, da bemanningen ble tatt ned med 15% i fjor høst. Nå handler det om å erstatte erfaringen som forsvant med mer målrettet kompetanse for å drive framtidens bank.

Fikk skryt

– For mange av dem som søkte var det gode sluttpakker, og dermed en god mulighet til å gå ut av arbeidslivet eller prøve noe nytt. Mange takket banken for at de fikk muligheten til å slutte karrieren på en god måte, eller gjøre noe annet.

– Så ingen ble presset ut?

– Jeg håper ikke det, men det er klart at det stilles høye og konkrete krav til dem som valgte å være med videre. Det tror jeg de ansatte setter pris på, og vi har fått gode tilbakemeldinger – både fra næringen og de ansatte – på hvordan nedbemanningen ble organisert, forteller Hansen.

Skal hente kunder

SNN tar opp kampen med DNB, med blant annet flere ansatte på bedriftsmarked, og forventer å trekke veksler på at DNB kaster kortene i store deler av Finnmark.

– For SNN er det viktig med tilstedeværelse lokalt, med ekte mennesker. Vi tror fortsatt at veldig mange kunder ønsker å snakke med en rådgiver i banken når noe inntreffer i deres liv. Jeg forventer derfor at vi får en del kunder fra DNB. Vi skal i alle fall ikke sitt i ro og se på, sier Hanssen.

– Hvorfor har SNN et annet syn enn DNB på det å ha rådgivere nær folk?

– Jeg vil ikke uttale meg om hva DNB tenker, men synes det som skjer er utrolig trist for de som mister jobben og kundene som mister sin rådgiver. Vi tror bestemt på at kundene fortsatt ønsker å snakke med oss, både unge og godt voksne, sier Hanssen.