– Konkurransen både hjemme og ute er steinhard, og vi må bygge merkevaren, sa Svanhild Pedersen under fredagens lunsjmøte i kantina på det tidligere Steinsliperiet i Strandveien.

Pedersen er daglig leder for salg og saging, samlet under selskapet Altaskifer AS, og står også med en annen stor utfordring; ny produksjonslinje.

Store summer

– Det er ingen hemmelighet at vi ønsker å få Innovasjon Norge med på lag, for vi må investere 10 til 12 millioner, sa hun.

Dagens utstyr er gammelt, helt opp i 30 år, og sager skiferplater etter noen standardmål som dagens arkitekter ikke bryr seg om.

– Det er en svakhet vi har, og nytt ustyr er helt avgjørende for å åpne flere markeder og få opp salget internasjonalt, sa Pedersen.

Samlet lokalt

Alta Skiferbrudd SA tar seg av det som har med brudd, råvare og ferdigvare å gjøre, og daglig leder Willy-Einar Hågensen gledet seg over at eierinteressene i næringa nå er samlet lokalt, og under samme tak.

Frammøtte som Monica Nielsen, Steinar Karlstrøm, Otto Erik Aas og Ommund Heggheim ga lovord for de framtidsrettete grep som er gjort, og var alle samstemte i næringas betydning for Alta.

Altaskifer og Altaelva er våre to største identitetsskapere, var man enige om.