Søndag i 14-tiden kjørte Ketil Iki over Aronnes, fra Sentrum. Etter å ha kommet ned bakken mot Elvestrand-krysset tok han igjen en strøbil fra Mesta.

– Den lå vel i 50. Jeg la først ikke merke til noe unormalt med kjøringen, forteller Iki.

Mesta: «Vi skal ikke opptre slik». Les hele svaret nederst i artikkelen.

Ironisk

Men det skulle raskt endre seg. For som dashcam-videoen i vinduet over viser la strøbilen seg omtrent midt på veien allerede etter passeringen av Elvestrand-krysset.

– Når jeg så hvordan han kjørte tenkte jeg «Oi!» Må jo si det er ironisk at dem ikke tar hensyn til trafikksikkerhet når dem er ute og strør. For han kjørte såpass langt over midten at motgående biler måtte bremse ned og svinge helt ut. Noen måtte helt ut på veiskuldra.

– Han bare kjørte på

Verste tilfellet fant sted midt mellom avkjøringen Aronskogen og Geitramsveien. En sølvgrå mercedes var her nødt til å svinge opp på gang- og sykkelbanen for å komme seg unna strøbilen. Som videoen viser gjorde ikke strøbilsjåføren antydning til å bremse ned eller å svinge unna.

– Jeg trodde jo at han ville gi plass til motgående trafikk, eventuelt slakke ned. Men det gjorde han ikke i det hele tatt. Han bare kjørte på, mens de andre bilene bare måtte komme seg unna. Den sølvgrå mercedesen måtte bare vrenge opp på gangfeltet. Heldigvis er det en liten, privat avkjørsel akkurat der dette hendte, men uansett kan jeg tenke meg at han kan ha fått skader på felgene av dette, da det er kantsteiner langs veien her, sier Iki.

Videofilmen viser for ordens skyld at hastigheten holdt seg mellom 35 og 50 kilometer i timen langs de omkring fire kilometerne Iki lå bak.

– Han kjørte ikke over fartsgrensa, men det var uansett veldig hensynsløs kjøring. Jeg møtte blikket til et par av de som måtte vrenge seg utpå kanten for å komme seg vekk, og de bare ristet på hodet.

Iki, som er å anse som en høvelig erfaren sjåfør, forteller at han ikke har opplevd noe lignende:

– Nei, noe slikt har jeg aldri sett før, avslutter han.

Politioverbetjent Svein Tore Nilsen. Foto: Tom Skoglund

Uakseptabel kjøring

Altaposten tok med videoen til Alta lensmannskontor, og viste den for politioverbetjent Svein Tore Nilsen. Politioverbetjenten er ikke imponert over kjøreatferden:

– Det virker uvanlig å konsekvent ligge midt på veien, også når han møter andre biler. Jeg vet ikke hva som er Mestas praksis, men dette virker ikke normalt. Selv om man har på varsellys, så betyr ikke det at man kan fravike trafikkregler. Og her synes det ganske klart at sjåføren med sin opptreden øker sjansen for at noe kan gå galt.

Nilsen sier politiet neppe vil ta saken videre på eget initiativ.

– Men jeg forventer at Mesta tar dette videre. De bør spørre seg om de er tjent med en slik praksis. For som jeg ser det er det greit å ligge midt på veien når man kjører langs oversiktlige steder og strør – eksempelvis på Sennalandet. Men da må man jo trekke seg unna i svingene og når man møter andre biler!

– Det at dere ikke tar saken videre på eget initiativ, vil det si at du synes kjøringen er grei?

– Nei, absolutt ikke. Dette er overhodet ikke akseptabel kjøring. Det håper og tror jeg at Mesta ser og tar videre.

– Vi skal ikke opptre slik

I en e-post til Altaposten bekrefter markeds- og kommunikasjonsrådgiver Eskil Sand i Mesta at de vil gjøre akkurat dette:

– Det er allerede blitt avholdt et lagsmøte der dette ble tatt opp med alle som arbeider på kontrakten. Vår leder vil ta dette videre med sjåføren av bilen. Hendelsen rapporteres inn i vært rapporteringssystem, og vil bli brukt i HMS-arbeidet for å unngå lignende situasjoner i fremtiden, skriver Sand.

Han understreker at Mesta ser alvorlig på saken, av flere årsaker:

– Våre sjåfører er på veien for å bidra til at norske veier er trygge og sikre for andre trafikanter. Det er vårt oppdrag – vi skal bidra til at sikkerheten er best mulig. Det betyr selvfølgelig at vi skal ta hensyn til andre trafikanter i arbeidet. Når man møter en Mestabil skal man kunne føle seg sikker på at den jobben gjøres på en god måte. Vi skal ikke opptre slik det ble gjort her.

– Hva er grunnen til at sjåføren kjører «midt på veien»?

– Sjåføren kjører så nær midtstripen som mulig, for at resultatet av arbeidet skal bli så bra som mulig. Dette skal imidlertid gjøres på en sikker måte, slik at man ikke skaper farlige situasjoner i møte med motgående trafikk, skriver Sand.

Mesta har ifølge markeds- og kommunikasjonsrådgiveren rutiner for å sikre at sjåførene er rustet for å ta løs på store og små oppgaver i trafikken, i form av kursing, sertifisering og annen opplæring. Videre finnes det interne retningslinjer, som blant annet tilsier at strøing skal foregå med tilstrekkelig avstand til både parkerte biler og møtende trafikk.

– I dette tilfellet er det for lite klaring mellom vår bil og møtende trafikk, sier Sand.