I mai hadde Fylkesmannen i Finnmark tilsyn med NAV-tjenesten i Alta der de så spesifikt på hvilken hjelp unge mellom 17 og 23 år får fra NAV. Tilsynet viser at Alta kommune og NAV ikke klarer å ivareta og gi den hjelpen de unge brukerne har krav på på en god nok måte. Kommunen fikk den samme påpekningen i 2012, uten at de har rettet opp i problemene.

En rekke brudd

Tilsynet viser at NAV svikter på en rekke punkt. Kommunen har fått avvik på sosiallovgivningsparagrafer 4, 5, 17, 18, 19 og 41 og forvaltningslovens paragraf 24 og 25.

– Kommunen sørger ikke for forsvarlig tildeling og oppfølging av tjenestene opplysning, råd og veiledning og økonomisk stønad til personer mellom 17 og 23 år, heter det i avviksrapporten fra Fylkesmannen.

Linda Kråkenes hos Fylkesmannen sier dette når Altaposten spør om dette betyr at ungdommene ikke har fått de utbetalingene de har krav på:

– Manglede dokumentasjon og system gjør at vi ikke kan si om utmålingen og tildelingen av hjelp er i henhold til loven.

Samtaler dokumenteres ikke

Tilsynet avdekket at Alta kommune har skriftlige rutiner, verktøy og fagsystemer som skal benyttes i forbindelse med de nevnte tjenestene, men at disse ikke blir brukt systematisk. Det foreligger heller ingen etablert praksis for hva innholdet i samtaler mellom Nav og tjenestemottaker skal være, verken ved førstegangs henvendelse eller ved videre kontakt med NAV.

Det fremkommer også at samtaler med de unge brukerne gjennomføres, men at innholdet i samtalene ikke dokumenteres. Det foreligger heller ingen kartlegging av hjelpebehovet som gir grunnlag for Navs videre oppfølging av brukeren.

Manglende kontroll

Alta kommune har heller ikke etablert et godt nok system for å fange opp og håndtere svikt i forbindelse med måten arbeidet gjennomføres på.

– Det kontrolleres ikke at aktuelle rutiner, prosedyrer, sjekklister og fagsystemer brukes av de ansatte, skriver revisjonsleder Elisabeth M. Lamøy og revisor Tyra Mannsverk hos fylkesmannen i tilsynsrapporten.

Ikke fulgt opp

Det påpekes også at mangelfull dokumentasjon i forbindelse med arbeidet har vært kjent ved kontoret tidligere, uten at korrigerende tiltak er satt i verk.

– Det fremkommer i intervju at kvaliteten i arbeidet ikke blir etterspurt eller på annen måte kontrollert av ledelsen, heter det i rapporten.

Alenemor ikke overrasket

Den 27 år gamle alenemora Altaposten intervjuet tidligere i høst, som klaget over manglende hjelp fra NAV, sier at hun ikke er overrasket.

– Jeg er sikker på at dette kaoset ikke bare gjelder gruppen 17 til 23 år. Jeg synes det var bedre før da man hadde ett sosialkontor og ett trygdekontor og ett arbeidskontor. Jeg føler meg som en kasteball i systemet og at den ene saksbehandleren ikke vet hva den andre gjør, sier kvinnen, som fortsatt ikke har fått bolig i Alta kommune.

Ser alvorlig på saken

Fylkesmannen ser alvorlig på at unge, sårbare mennesker ikke får den hjelpen de har krav på.

Seksjonsleder for helse- og sosial hos Fylkesmannen i Finnmark, Linda Kråkenes, ser alvorlig på at Alta kommune bryter loven i forhold til unge NAV-brukere.

– Vi ønsker at unge mennesker skal gjøre andre ting enn å være på nav. Målet er å få ungdommene ut i arbeid eller utdanning eller på andre måter hjelpe dem videre på veien til å klare seg selv, sier Kråkenes.

– Er gruppen 17-23 år en særskilt viktig gruppe og en ekstra sårbar gruppe når det gjelder å gi NAV-hjelp?

– Ja. De er som du sier en ekstra sårbar gruppe, og det er viktig at de kommer seg videre i livet.

– Er det grunn til å tro at Alta kommune bryter loven i forhold til andre grupper på Nav?

– Vi har ikke noe grunnlag for å si om det gjelder andre grupper, men målet er at kommunen skal lære av dette og sørge for at det heller ikke gjelder andre aldersgrupper. Vi ønsker at det skal være en effekt av tilsynet, sier Kråkenes.

– Hva tenker du om at kommunen fikk samme pålegg fra dere i 2012?

– Vi har bedt kommunen analysere hvorfor ikke avvikene fra 2012 er lukket. De har nå sendt oss en plan for hvordan de skal lukke avvikene.

I tillegg til å se Alta kommune i kortene, har Fylkesmannen hatt et lignende tilsyn med Porsanger kommune i vår.

– Dette tilsynet avdekket mye av de samme avvikene vi fant hos Alta kommune, kommenterer Kråkenes.

– Mitt ansvar

Både NAV-leder Randi Østgaard og Alta-rådmann Bjørn-Atle Hansen medgir at rutinene har vært for dårlige og påtar seg ansvaret for at ikke avviket fra 2012 er rettet opp i.

– Nå har vi laget en plan for hvordan vi skal lukke avvikene, og vi ser frem til at Fylkesmannen skal komme på nytt tilsyn, sier rådmann Hansen.

Èn dør

Da NAV-reformen kom i 2006 skulle den erstatte det gamle trygdesystemet i Norge, der man hadde en tredeling av instansene arbeidskontor, trygdekontor og sosialkontor. Ni år etter er på ingen måte klagene fra frustrerte brukere som venter på utbetalinger og hjelp stilnet. Bjørn-Atle Hansen er likevel ikke enig med dem som mener at det gamle systemet var bedre.

– Jeg tror ikke noen ønsker seg tilbake dit. Målet med NAV-reformen var nettopp å få en dør inn, slik at man skulle slippe å oppsøke tre ulike instanser, sier rådmannen.

– Men hjelper det med en dør hvis det er kaos bak døra?

– Det er jeg ikke enig i, sier Hansen, som likevel innrømmer at det har vært og fortsatt er utfordringer i NAV. Han understreker imidlertid at Alta kommune nå gjør sitt beste for å sikre rutinene gjennom blant annet bedre opplæring av nyansatte.

Ungdomsteam

NAV-leder Østgaard er enig i at gruppen 17-23 år er spesielt sårbare og at de krever best mulig oppfølging.

– Det er vi helt enige i. Det er helt avgjørende at de unge får hjelp til å komme seg videre i livet, og satsingen med blant annet et eget ungdomsteam ved NAV som nylig er etablert, er et av virkemidlene for å dette til, kommenterer Østgaard.

– Hva synes dere om at unge brukere må bruke masse tid og ressurser på å gå i ring i NAV-systemet, i stedet for å komme seg ut i arbeid/skole eller andre tiltak?

– Det er en merkelig forutsetning at brukerne må gå i ring på NAV i stedet for å komme seg i tiltak, når det er det å komme seg i tiltak som er poenget med å gå til NAV. NAV garanterer at spesielt unge brukere skal få raske svar og tilgang på en egen oppnevnt veileder, sier Østgaard, som likevel ikke vil kaste blår i øynene på noen.

–  Å si at vi aldri svikter når det gjelder de omfattende krav som er til notater og dokumentasjon i enkeltsaker, vil være naivt.