– Det er mange ting å glede seg over for både Alta og Finnmark, men Statsbudsjettet synes også å gi noen store utfordringer. Når det formelt er klart at jeg blir ordfører, vil det første jeg skal gjøre å bestille billett til Oslo for å få svar når det gjelder flyplassutvidelse, sier påtroppende ordfører Ronny Berg (Frp).

Skjønner ikke

Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Kåre Simensen slår fast at statsbudsjettet har ting som bør glede finnmarkingene. Ikke minst at at forventede bevilgninger til ferdigstillelse av E6 vest for Alta, igangsetting av arbeidet med planlegging RV 93 Kløfta, mer penger til RV 94 og planleggingsmidler til  E69 Skarvbergtunnelen.

– Bevilgningene til E6 vest for Alta, oppstart av RV 93 Kløfta og mer penger til RV 94 var forventet, men jeg synes det er positivt at Skarvbergtunnelen er kommet med, er skryten fra Simensen, som likevel har en mye lengre liste med skuffelser:

– Totalbildet blir negativt, all den tid kommunene i Finnmark ser ut til å komme dårligere ut når det gjelder frie inntekter enn landet for øvrig. Ikke minst er det uforståelig at regjeringen ikke makter å se samfunnsgevinsten ved å bruke overskuddsmassene fra E6-utbyggingen til å forlenge rullebanen ved stamflyplassen i Alta.

Ikke overrasket

Han er imidlertid ikke overrasket over at samferdselsministeren ikke har fått satt av penger i statsbudsjettet slik at rullebanen kan forlenges med overskuddsmasser fra E6-utbyggingen.

– Både departementets politiske og administrative ledelse har snakket ned denne løsningen, og har åpenbart lukket øynene for den gjenbruk av skattepenger som dette prosjektet i realiteten er. I stedet skyves prosjektet over på Alta kommune, mener Simensen.

Utvidelse i fare

Påtroppende ordfører Ronny Berg vil ikke kritisere partifelle og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen like hardt som Simensen, men medgir at overskuddsmassene og rullebaneforlengelsen er en stor utfordring for Alta.

– Alta kommune har vel allerede forskuttert utfyllingen med rundt 22 millioner kroner. Nå står vi overfor valget om vi skal legge 20 nye millioner kroner inn for å få avsluttet utfyllingen. Kommunen er i en så vanskelig økonomisk situasjon at vi må vurdere også denne investeringen opp mot at vi ikke har noen avtale om å få tilbakebetalt forskutteringen fra Staten, klargjør Berg

Tunnelen kommer

Det er imidlertid på det rene at det blir mye overskuddsmasser og sprengt stein, som enten havner i havet uten å gjøre nytte for seg, eller blir brukt til utfyllingen av rullebanen.  Statsbudsjettet gir totalt 358 millioner til to parseller. Den ene Storsandnes – Langnesbukt er siste etappe av den samlede utbyggingen av E6 vest for Alta. Prosjektet omfatter bygging av 4,8 kilometer ny veg hvorav 3,4 kilometer legges i tunnel. Det er avsatt 168 millioner kroner til denne parsellen for 2016.