Påtroppende teatersjef for Beaivvas, Rolf Degerlund, som fra nyttår tar over etter Haukur J. Gunnarsson serverer klar tale:

– Det er et sørgelig kapittel. Manglende bevilgning til teaterbygger sier noe om hvordan den blå regjeringen ser på det samiske folket. Dette er en skandale og det er åpenbart at regjeringen mener de ansatte skal bli syke av å gå på jobb. Som svenske trodde jeg faktisk at arbeidsmiljølovgivningen i Norge var bedre enn som så, sier Degerlund, som samtidig mener det handler om et helhetssyn på landets urbefolkning.

Opprørende

– Samene skal likestilles med nordmenn, det står i grunnloven, men den har de kanskje ikke lest, sier en opprørt Degerlund.

Han karakteriserer forslaget til budsjett som katastrofalt, men de ansatte retter ryggen og satser på bedre resultat etter forhandlingene.

– Vi gir selvfølgelig ikke opp, det kan og bør bli en løsning. Et samisk teaterbygg er viktig for teaterkunsten, for språket og for barn og unge. Vi må rett og slett få et teaterbygg som et symbol for framtida. Se til Hålogaland teater hva de har fått til med nytt bygg de siste 10 årene, sier en offensiv Rolf Degerlund.

Arbeidstilsynet koblet inn

Skuffelsen i teateret er til å ta og føle på. Faktum er at det samiske nasjonalteateret frister en heller kummerlig tilværelse i det gamle kulturbygget i Kautokeino, hvor et årelangt etterslep av forsømt vedlikehold nesten kveler teateret. Huset hvor teateret holder til i Kautokeino i dag, er ifølge produsent Leif Isak Nilut utgått på dato, så til de grader.

– Likevel kan vi plukke fra øverste hylle og hente toppnavn til våre produksjoner. Uten et skikkelig teaterbygg, går vi glipp av unge nyutdannede skuespillere og kunstnere, sier Nilut.

Produsent Nilut legger ikke fingrene i mellom i sin karakteristikk av husets eier.

– Vi er herdet, men alt her er fullstendig nedslitt, stoler er uten trekk, det er så ille her at vi måtte koble inn arbeidstilsynet for å få utført normalt vedlikehold. Dette er et politisk ansvar som påhviler kommunen som huseier. Vi får glimrende produksjoner, vi lager stor kunst til tross for de lokalene vi holder til i, men vi klarer ikke å få unge ognyutdannede hit fordi huset vi holder til i har gått ut på dato.