Snart ruller et tresifret antall syklister ut for å måle krefter i Offroad Finnmark. Utøverne er i alle aldre og størrelser, men fellesnevneren er at de er godt over gjennomsnittet trent. Ikke alle er lokale utøvere, men hovedvekten er hjemmehørende i Finnmark og Alta. Rittet, enten det er den ekstreme OF 700 eller den mer menneskelige OF 300, er krevende og test på egen yteevne. Altaposten ser imidlertid Offroad Finnmark i en større sammenheng, et av mange elementer i en vellykket strategi for å bedre folkehelse og skape et bedre fysisk miljø.

Alta ble tildelt Statens bymiljøpris 2014 for å ha etablert «Sykkelbyen Alta». I begrunnelsen for tildelingen heter det at kommunen har stimulert til et sterkt engasjement i befolkningen, blant politikerne og i kommunens administrasjon for sykling året rundt. Sykkel er blitt en en del av identiteten til Alta, et varamerke. Politikerne blir ofte skyteskiver for alt som ikke fungerer, men her er det bare å applaudere våre folkevalgte som har vært sentral for å utvikle Alta, skape holdninger og få folk opp og ut i aktivitet.

Da Alta fikk bymiljøprisen var de i et finaleheat med Stavanger og Trondheim. Vurderingen som ble gjort var at Alta var byen i Norge som hadde fått samarbeidet mellom myndigheter, næringsliv og frivillige organisasjoner til å fungere best. Politikerne i Alta hadde tatt en ledende rolle i arbeidet for byutvikling og forbedring av miljøet.

Det er ingen tvil om at byutvikling og folkehelse henger sammen. Gjermund Abrahamsen Wik er både prosjektleder for Sykkelbyen Alta og folkehelsekoordinator. Jobben han har gjort er enorm, og politikernes investering i hans ansvarsområde vil betale seg mange ganger. Ett eksempel; da Altaposten tidligere i sommer omtalte den nye bydelen som er i ferd med å vokse fram på Aronnes, Aronnes Hageby, ble snarveiene til sentrum trukket fram av eiendomsutvikler og utbygger som en av de viktigste faktorene for interessen for å bosette seg her. De asfalterte gang- og sykkelveiene hvor det er mulig å nå hjertet av sentrum gående, eller på sykkel, i løpet av fem til ti minutter, gjør bydelen sentrumsnær.

En annen suksess er el-sykkelprosjektene som har gått over et par år. Gjennom sykkelby-prosjektet har Alta kommune kunnet tilby sterkt subsidierte el-sykler til de som av ulike årsaker trenger litt ekstra drahjelp for å kunne komme seg ut på to hjul. Mange har fått muligheten, og benyttet den, til lystbetont trening. Gevinsten i form av bedret folkehelse er ikke målbar, men utvilsomt stor.

Det viktige er at både unge og gamle kommer seg ut og i aktivitet. Noen trener seriøst, andre mosjonerer og mange familier og vennegjenger har sykkelturer enten i terrenget eller på Altas mange mil med gang og sykkelveier/løyper.  Salg og reparasjon av sykkel gir jobb til mange, og innen reiseliv ser vi en gryende nisje med å arrangere sykkelturer i terrenget. Det er også lagt opp til aktivt sykkelutleie i sentrum for tilreisende som ønsker å oppleve kommune og fylke fra sykkelsetet.