Politikerne i Alta ber fylkespolitikerne ta time-out i Årøya-saken for å få vurdert om en bru kan være et alternativ til den nye fergeløsningen som ingen tror på, eller vil ha.

– Om vi bruker litt ekstra tid kan det ikke være noen krise. Ingen ønsker jo det tilbudet fylkeskommunen skal bruke enormt mange millioner på. La oss få vurdert bru, var bønnen fra Kystpartiets Rut Olsen og fikk støtte hos varaordfører Ronny Berg.

– Vi sier ikke at ny bru er det beste alternativet. Vårt innspill  er at forutsetningene for å få finansiert fastlandsforbindelse på fergestrekninger er endret med de nye signalene fra sentralt hold. Derfor mener vi at alternativet bru i stedet for ferge må vurderes, klargjorde varaordfører Ronny Berg (Frp).

Løsning ingen ønsker

Flere i planutvalget slo fast at fylkeskommunen har malt seg inn i et hjørne med en løsning som ingen tror på. Lokalbefolkningen er sterkt kritisk til både den nye hurtigbåten, som etter lovnaden skal kunne ta med seg store vogntog, og til planene om de nye fergeleiene som må bygges for at hurtigbåten skal kunne trafikkere strekningen.

De sterke advarslene fra lokalbefolkningen var også noe ordfører Laila Davidsen (H) brukte som argument da hun tok ordet. Hun viste til at fylkeskommunen allerede hadde brutt fristene og må finne kontraktsløsninger med anbudsvinner Boreal Transport Nord.

Enig i sak

I planutvalget var alle enige om at løsningen som er valgt av fylkeskommunen både kan bli svært dyr og ha store mangler i forhold til de krav lokalt næringsliv og lokalbefolkning har.

– Vi støtter gjerne kravet om en mulighetsstudie hvor både bro og ferge er alternativ, men mener det blir nesten useriøst av Alta kommune å blande dette inn i reguleringsplanprosessen. Derfor er vår oppfatning, etter en helhetlig vurdering, at forslaget  til  reguleringsendring for Mikkelsby fergeleie legges ut til offentlig ettersyn. Så kan gjerne Ap i en ny sak be fylkeskommunen foreta en mulighetsstudie med tanke på å erstatte båt med bru, sier Steinar Karlstrøm og Geir Ove Bakken.

Advarte

Ap fikk støtte både hos SV og uavhengige Arnt Ivar Pedersen som advarte sterkt mot å bringe fylkeskommunen inn i et økonomisk kaos, og bidra til mulige søksmål fra kontraktsinnehaver Boreal Transport.

– Vi behandler en plansak, en reuleringsak, og bør ikke blande kortene. Fylkeskommunen har bedt oss uttale oss om reguleringen for fergeleiet, klargjorde Pedersen.

– Samfunnsmessig forsvarlig

Med Trine Noodt (V) på vippen tok planutvalget inn et eget punkt i vedtaket der det heter at Alta kommune er kjent med at det fra 1. januar 2016 vil innføres fergeavløsningsmidler for ferger på fylkesveistrekninger slik det i dag også er for riksveistrekninger. Videre heter det at det vil etter flertallets vurdering gjøre det samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre en ny vurdering av muligheten for bruforbindelse mellom Nyvoll og Korsfjord. I tillegg ber planutvalget fylkeskommunen vurdere muligheten for å bygge bru til Årøya. Fram til det skjer ber planutvalget om at arbeidet med fergeleiene stilles i bero.

300 millioner kroner

Løselige beregninger som er gjort kan tyde på at bru- eller forbindelse mellom Nyvoll og Korsfjor vil komme på 300 til 400 millioner kroner. Ei bro over til Årøya kan koste enda mer. Strekningen mellom øya og fastlandet er lengre her enn det korteste strekket Nyvoll - Korsfjord.

– Et nytt prinsipp for finansiering gjør ikke stor forskjell. Fortsatt er disse prosjektene like langt unna å komme inn i NTP. Vi vet alle at køen her er lang og nåløyet for å komme inn svært lite, sier Geir Ove Bakken (Ap) i en kommentar.