Per Arne Askeland med boka Ørnelandet. Foto: Lars Richard Olsen

Bryne-mannen, som allerede i 1977 slo seg ned i Alta, har brukt mer tid på vår voldsomme natur enn de fleste innfødte. For å få de rette motivene og komposisjonene handler det både om timing og tidsbruk, noe som må til for å kunne presentere en slik imponerende serie med bilder.

Praktbok nummer to

Askeland kom i 2007 med en praktbok om Seiland, det frodige drømmelandet ute i Altafjorden. Nå følger han opp i samme stil med Ørnelandet, der han tar avstikkere til flere av de flotteste kystlandskapene i hele Finnmark. Det gir boka mer mangfold og større bredde. Mot slutten siger vinteren på og vi presenteres for de kontrastene som gjør Finnmark så fascinerende. Lysforholdene kan i det ene øyeblikket smile til fotografen, før utsikten formørkes av værgudenes lunefulle sabotasje.

Majestetisk rød tråd

Den røde tråden er bilder av den majestetiske ørna. Til dels blendende vakre bilder av en fugl som tar for seg øverst i næringskjeden. Vi tror imidlertid Askeland har gjort klokt i å presentere mangfoldet. I tillegg til at han ?kommer over? en rekke mindre arter, får vi servert herlige naturbilder. Fra frodige oaser i dalfører til fjelltopper man kan skjære seg på. Akkurat som ørna, stuper fjellet ned i havet med dødsforakt. Vi kjenner på respekten og kjærligheten fotografen har til naturen i Finnmark.

Humor

Det gjør heller ikke noe at temaet streifer innom andre gjester, som en steinkobbe med trønderbart. Det gjør bare at bildeserien blir mer dynamisk og sammensatt.

Tekstene til bildene kunne vært noe mer gjennomført, supplert med en ekstra språkvask. Det som imidlertid løfter boka, er bruken av humor. Askeland har funnet morsomme poenger og er ikke redd for å bruke dem. Det gjør at man dveler noen ekstra sekunder ved bildene, men porsjoneringen er også viktig. Tekstene skal gjerne være pirrende, men ikke så omfangsrik at de rammer bildene som tross alt er hovedpoenget.