MAILEN: Da Gustavsen nektet å overføre 4000 kroner til transportfirmaet, fikk hun denne trusselmailen i retur.

Samboerparet Lena Gustavsen og Kim Ivanowitz fra Alta, for tiden bosatt i Tromsø, la for noen uker siden ut en kurvstol til salgs på finn.no.

Sendte SMS på engelsk

Det gikk ikke mange dagene før Gustavsen, som for øvrig hadde oppgitt telefonnummeret sitt og adressen i annonsen, ble kontaktet av ei dame med et svensk telefonnummer. Hun ga uttrykk for at hun ønsket å kjøpe stolen og ba Gustavsen om å kontakte henne på e-post. Deretter foregikk all korrespondanse på den måten.

– Hun sendte en sms på engelsk med spørsmål om hva stolen kostet og om den fortsatt var til salgs. Hun ba meg kontakte henne på e-post, noe jeg egentlig ikke stusset noe særlig over. Jeg svarte henne og fikk raskt en mail i retur med nye spørsmål. Hun skrev at hun var veldig interessert i stolen, at hun hadde sett på annonsen flere ganger og at hun gjerne ville kjøpe den. Jeg ble så oppfordret til å opprette en Paypal-konto, noe som skulle fungere som sikkerhetsgaranti både for meg og henne, og det gjorde jeg, forteller Gustavsen.

– Så realistisk ut

Paypal benyttes ofte til kjøp og salg av gjenstander, og er en seriøs aktør innenfor betalingsbransjen.

– Når kontoen var opprettet sendte jeg henne en mail. Det gikk ikke lang tid etter dette til jeg begynte å få melding fra det som viste seg å være en falsk Paypal-adresse om at den aktuelle kjøperen hadde overført 7.000 kroner til min nyopprettede Paypal-konto. Jeg aner ikke hvordan hun klarte å lage slike falske mailer, for de så ordentlig realistisk ut. Jeg så tydelig at hun hadde overført 7.000 kroner og hva pengene skulle gå til. Jeg skulle jo bare ha 3.000 kroner for stolen, men så hadde hun satt inn 4.000 kroner ekstra som skulle gå til transportfirmaet som skulle komme å hente stolen, fortsetter Gustavsen.

Bedt om å overføre

Gutstavsen kontaktet deretter kjøperen flere ganger for å høre hvor stolen skulle sendes. Det unngikk hun konsekvent å svare på.

– Jeg fikk bare beskjed om at det ordnet hun selv gjennom transportfirmaet, sier hun.

Det gikk ikke lang tid før Gustavsen begynte å få mailer fra kjøperen om at hun måtte overføre 4.000 kroner av sine egne penger til transportfirmaet, slik at de kunne frakte stolen til kjøperen. Det var også understreket at det var veldig viktig at hun måtte få kvittering på at pengene var betalt og sende den til Paypal.

– Da begynte det å ringe flere bjeller og vi tenkte godt over situasjonen. Kjøperen skrev alltid lange mailer og alt stod jo på engelsk, så vi måtte gå over de grundig. Vi ble mer og mer sikker på at det var noe muffens med situasjonen og når hun påsto at hun hadde overført 7.000 kroner, men så ville ha 4.000 kroner fra meg til transportfirmaet ringte samboeren min til Paypal. Han ba om å få vite hvor mye vi hadde på kontoen, og den viste seg å være tom. Dama hadde med andre ord sendt en falsk Paypal-melding til meg, forklarer hun.

Truet med FBI

Likevel fortsatte personen å sende mange mailer om at hun gjerne ville kjøpe stolen og at Gustavsen kun behøvde å gjøre det som sto beskrevet i mailene.

– Hun var veldig flink å formulere seg. Det ble mer og mer tydelig at dette var noe hun hadde vært med på før, og da jeg ikke svarte, fikk jeg plutselig nok en falsk mail fra Paypal om at jeg hadde ett døgn på meg å betale til transportfirmaet, hvis ikke ville både FBI og Interpol kontakte meg. Det var helt tydelig skremselstaktikk, men det fungerte ikke på meg. Adressen min kan hvem som helst få, bare ved å søke opp telefonnummeret mitt, så det brydde jeg meg ikke videre om. Men når jeg tenker over det hele er det skremmende at folk forsøker å lure andre på den måten. Jeg håper virkelig at ingen andre faller for slikt, og selvsagt at noen ærlige sjeler heller melder seg for å kjøpe stolen min, avslutter hun.

– Heldigvis få som lar seg lure

Leder for forbrukertrygghet i Finn, Geir Petter Gjefsen, sier til Altaposten at de fra tid til annen får beskjed om at kundene deres har blitt utsatt for svindelforsøk, men at det heldigvis er ytterst få som lar seg lure.

– Prosessen rundt selve svindelen er ofte veldig lang og før man kommer så lang som til å overføre penger, så oppdager de aller fleste at det er snakk om lureri. Vi tenker selvfølgelig at vi aller helst skulle vært foruten slike forsøk, og forsøker kontinuerlig å gjøre tiltak som skal forhindre slike hendelser. Vi har blant annet innført kontroll av mailsystemet, og da forsøker svindlerne nye metoder, som i denne saken, de starter svindelforsøket per sms, sier Gjefsen.