I et brev til Finnmark fylkeskommune ber Andsnes-beboer Nann-Rosita Carver om bedre kommunikasjonsmuligheter for de fem fastboende innbyggerne i bygda.

Andsnes er ei bygd i Loppa kommune, men er tilknyttet veisambandet til bygda Segelvik i Kvænangen kommune, som igjen ligger i Troms fylke.

– Kvænangsruta har nå kuttet ned til et minimum. For meg som siste halvannet år har pendlet Andsnes- Los Angeles har dette ført til høyere reiseutgifter, da jeg ofte måtte ta inn på hotell for å få korrespondanse med flyene. En annen ting er at dette nå etter at jeg er fast tilbake i Norge, med en annen hver helgestilling i Alta, nå har store utfordringer med å pendle da jeg må reise inn på torsdagene for å kunne lørdag og søndag, og så må jeg gå å «sulle» i Alta hos slekt og venner frem til torsdag når neste båt går. Det vil si at jeg kaster bort en hel uke på ingenting, og fører til ekstra utgifter for min del, men også totalt uholdbart, da jeg heller vil ha mulighet å være hjemme, skriver Carver i brevet.

– Har kroniske smerter

Hun peker at hennes mor, som bor i nabohuset, og er kornisk smertepasient grunnet en ryggoperasjon er helt avhengig av å komme seg til lege ved behov.

– Det er ikke riktig at hun skal ligge i et smertehelvete fra mandag til torsdag, fordi det da er første mulighet å komme seg til lege og apotek. Ved flere anledninger har man vært avhengig av både AMK-sentralen, helikopter og legeskyssbåt, for at hun skal få nødvendig hjelp, og i 2014 skulle dette ansees som totalt unødvendig ressursbruk av offentlige midler når der burde vært et samferdselstilbud i henhold til både lovverk og de krav innbyggerne i Norge har til samferdsel, skriver Carver videre.

Krever signalanløp

Carver og moren ønsker derfor at det umiddelbart settes inne en signalbåt som kan gå til og fra Øksfjord, aller helst på tirsdag og torsdager.

– Dersom denne korresponderer med Hammerfest ruten, da mange av oss må til sykehuset for medisinsk behandling. Men selvfølgelig, dette avhenger av rutene i kommunen ellers, og først og fremst er det viktigste for oss å ha muligheten å reise inn til kommunesenteret.

– Ikke kostandsøkende

Til tross for at det bare bor fem personer på Andsnes synes ikke Carver at hun er kravstor.

– Jeg synes ikke vi er kravstor med å kreve fire signalanløp, to til og to fra per uke, for å kutte våre unødvendige reiseutgifter som ikke dekkes av det offentlige. Det tar maks en time ekstra å ta turen innom Segelvik slik at vi kan komme oss til og fra, noe vi ikke kan se er store ekstrautgiftene for fylkets transportbudsjett. Får vi en avtale om at vi kan ringe båten for å få den opp i Segelvik, så vil ikke dette ha store innvirkningen på ruteoppsett med mindre vi trenger å reise, fortsetter Carver.

Kaia tilhører Troms fylke

Fylkesråd for samferdsel, Grethe Ernø Johansen, sier til Altaposten at kaia som ligger i Segelvik tilhører Troms fylke.

– Derfor har de alltid sørget for båtrutene der ute og vi har betalt vår del av båttilbudet rett til Troms fylke. Båten har avgang fra Segelvik seks ganger i uka og går da til Burfjord. Skal noen av våre innbyggere i Andsnes inn til kommunesenteret i Øksfjord, vil de da ha mulighet for å bli hentet med taxi fra Øksfjord, noe vi også betaler. Det er både billigere og mer effektivt, enn om båten skulle gått dit ut fem ganger i uka, sier Ernø Johansen og legger til:

– I og med at vi har drosjetilbudet synes jeg dette alt i alt er et godt tilbud, men når de nye anbudsrutene blir satt ut i livet fra 2016, så vil våre båter gå til Andsnes. Da blir det med andre ord lagt litt om på rutene, avslutter hun.