Bussrutene samles i én tilbudspakke, og lokale busseiere blir i realiteten utelukket fra anbudskonkurransen om bussrutene i Finnmark.

Samferdselssjefen fikk nemlig støtte fra flertallet i fylkestinget, anført av Arbeiderpartiet. Det blir kun utlyst én anbudspakke og papirene sendes ut allerede 15. desember. Opposisjonspartiene i fylkestinget nådde ikke opp med sitt forslag om at konkurransegrunnlaget for 2016-2022 skulle utlyses i fem anbudspakker. Under debatten kritiserte opposisjonen også at anbudsgrunnlaget var forandret.

Allerede før fylkesordfører Runar Sjåstad slapp løs debatten, fremmet Venstres Trine Noodt et utsettelsesforslag.– I høringsbrevet fylkeskommunen har sendt til kommunene, er anbudet for buss beskrevet å bli lyst ut i tre delpakker, med høringsfrist 16. november. I sin innstilling til fylkestinget har fylkesrådmannen endret mening, og fremmer forslag om kun ett anbud for alle rutene. Dette er ikke i samsvar med de opplysningene som ble sendt kommunene i høringsbrev av 2.oktober i år, sa Noodt, som fremmet forslag om at saken utsettes og sendes ut til en ny høring. Noodt ble stående helt aleine om forslaget.

Bordet dekket for Boreal

Fylkeskommunen krever også at selskaper som skal delta i anbudskonkurransen må være ISO-sertifisert.

– Dette er et sertifikat som garanterer for blant annet kjøretøys standard og gassutslipp. Her i Finnmark er det kun selskapet Boreal som har ISO-sertifikat, sa samferdselssjefens rådgiver, Lars Engerengen da han orienterte fylkestinget. Han la til at det antagelig er mellom åtte og ti selskaper som vil delta i anbudsrunden. At anbudsdokumentene går ut så tidlig er nødvendig om fylkeskommunen skal holde seg til tidsfristen. En utsettelse kan få både økonomiske og juridiske konsekvenser, opplyste også Engerengen.Mindretallet, bestående av Høyre, FrP, Kystpartiet og Venstre ønsker at anbudet skulle deles i fem anbudspakker: Bybuss i Alta, i Hammerfest og Kirkenes. Videre ekspress-, lang og regionalruter og den femte Flexx bestillingstransport. I forslaget heter det også at anbydere kan by på en av anbudspakkene, eller pakkene samlet.

Kokte hos Rut

Kystpartiets Rut A. Olsen var oppgitt og skuffet over behandlingsmåten.

– Da jeg leste sakspapirene vi fikk, kokte det nærmest over hos meg. Jeg hadde håpet at utlysningen kunne skje i mindre pakker, da kunne lokale næringsutøvere fått anledning til å dele i konkurransen. Nå legges alt i en stor pakke, uten at det tas hensyn til lokale aktører. Et ISO-sertifikatet koster rundt 150.000 kroner, noe lokale selskaper vil kunne sikre seg om de fikk ett eller flere av anbudspakkene. I anbudet kunne det vært stilt krav om et slikt sertifikat som det tar mellom fire og seks måneder å få, sa en oppgitt Olsen.

Aps nye leder for hovedutvalget for kultur og samferdsel, Remi Strand, forsvarte opplegget med kun én anbudspakke.– Vi har fått presentert et godt saksgrunnlag. Og fra 2016 får vi nye og spennende langruter. At Flexx-tilbudet skal legges ut i et eget anbud er bra. Ap har vurdert flere anbudsalternativer, men er kommet til at den som nå foreligger er det beste, også fordi det vil gi stordriftsfordeler, hevde Strand.

Utvikler kollektivtilbudet

For øvrig var det enstemmighet om at fylkeskommunen skal ta initiativ til, sammen med Alta, Hammerfest og Sør-Varanger kommune, å søke staten om midler til å utvikle kollektivtilbudet der målet er å femdoble kollektivtilbudet. Målet er at i man i Hammerfest, Alta og Sør-Varanger bruker kollektivtrafikken som et reelt alternativ til bil.Tall viser at det totale i Hammerfest og Alta kun var 270.000 som bruker buss i fjor, av dem 118.000 i Alta.Bussdriften utgjør en stor del av fylkeskommunens budsjett, og fylkesrådmannen mener derfor at tjenestetilbudet vil være med å legge premissene for tilbud og økonomi de neste årene. Det er, etter fylkesrådmannens mening, viktig at anbudet gir innbyggerne i Finnmark akseptable og fremtidsrettede transportløsninger innenfor en tilfredsstillende økonomisk ramme.I år går ca. 80 millioner kroner til bussdrift. I tillegg kommer særskilt skolekjøring.

FaktaFra 2016 blir det vesentlige bussruteendringer. Her er disse:• Hammerfest – Kirkenes v.v. daglig over Ifjord• Alta – Kirkenes reduseres fra dagens 4 ukentlige avganger til 2 (fre/søn). Reisetiden reduseres med ca. 3 timer, da ruten legges gjennom Finland. Tanadalen erstattes med Flexxrute. • 15 minutters frekvens i rushperioder i Hammerfest og Alta – Halvtime i Kirkenes • «Tomme busser» erstattes med Flexxruter• Bybussområdene er utvidet med ringruter ut i distriktene fra byene (Eiby, Talvik, Rafsbotn, Kvalsund, Bjørnevatn, Elvenes) • Bybussen i Vadsø blir Flexx. Det betyr at Vadsø mister dagens bybuss.