For ei uke siden gikk det et trailerlass med returglass fra Vefas på Stengelsmoen til Norges eneste gjenvinningsanlegg for glass i Fredrikstad. Dyre og kronglete returløsninger har ført til at det ikke har blitt kjørt returglass fra Alta på fire år.

Veier liteResirkulert glass brukes som råstoff i blant annet isolasjon, og det eksporteres til glassverk i Europa der det lages nye glassprodukter.

Men det brukes også som råstoff i Glasopor skumglass. Det er fyllmasse som er tatt i bruk flere plasser på nye E6 vest for Alta, først i Kåfjord, nå ved Halselv og senere i Talvik.

Etter at glasset er sortert ut, knuses det ned til et fint pulver. En aktivator tilsettes for at glasset skal ekspandere. Deretter mates ferdig blandet tørrstoff på et bånd gjennom en lang tunnelovn, og ut i andre enden kommer skumglass tilnærmet en plate som har ekspandert fem, seks ganger opprinnelig tykkelse. Deretter brytes det ned i mindre biter i størrelse 10-60 millimeter, som følge av rask nedkjøling og varmespenninger. Resultatet er en fyllmasse som kun veier 180 kilo per kubikk, bare 25% prosent av tradisjonell fyllmasse.– På parsellen mellom Melsvik og Halselv hvor vi jobber nå, er det leirgrunn flere plasser. Der er det ikke ønskelig å belaste grunnen med tunge, tradisjonelle fyllmasser. Da er Glasopor en god løsning, sier Øyvind Hellum, geotekniker i Statens vegvesen.

Over 6.000 kubikkTidligere har det blitt brukt løs Leca som fyllmasse på områder med vanskelige grunnforhold, men som fyllmasse til vei har glass bedre egenskaper enn Leca.– Leca er runde kuler, mens Glasopor er i forskjellig størrelse og gripeevnen er derfor mye bedre, forteller Hellum.

Glasopor brukes mer og mer. Jan Opgård AS har fått kontrakten på å bygge parsellen mellom Melsvik og Halselv og selskapet vil ta i bruk over 6.000 kubikk Glasopor på strekningen. – Glasopor er fire, fem ganger dyrere enn vanlig fyllmasse, men det er ikke et alternativ å bruke noe annet enkelte steder på strekningen. Vi har brukt Glasopor i tre, fire år – og med det kan vi rett og slett bygge veien på en enklere måte, forteller Jarl Åge Haugan i Staten vegvesen.

Stor etterspørselGlasopor er nå så etterspurt at enkelte selskaper har opplevd forsinkelse på leveransene. Jørgen Masvik, administrerende direktør i Vefas, mener dette viser at alt som returneres er viktig. – Det er et problem for alle avfallsselskapene i Nord-Norge å få returnert glass. Nå har vi sendt ett lass nedover takket være at et selskap som egentlig skulle kjøre tom trailer tilbake etter leveranse i Alta, sa seg villig til å ta med seg glass nedover for den prisen vi kunne tilby, forteller Masvik.

Han synes det er flott at glass som blir returnert fra Alta, nå kan komme tilbake til kommunen i form av fyllmasse.– Når man ser behovet for gjenbruk av glass i nord, synes jeg man bør se på etablering av et gjenvinningsanlegg i landsdelen. Dette blir nok ikke aktuelt med det første, så enn så lenge kommer vi til å sende så mange lass vi kan til Fredrikstad. Vi har ikke fått på plass en fast avtale, men noen lass årlig er bedre enn ingen, sier Masvik.