Ap-leder Bernt Berg synes utredningen av storflyplass på Grøtnes er latterlig.

– Det som mest av alt er til å le seg skakk av, er at Avinor skal ha Hammerfest til utrede hvilke konkurransemessige konsekvenser en ny storflyplass på Grøtnes vil ha for stamflyplassen i Alta. Det er som om Rema 1000 skulle utrede hvilke konsekevenser det vil ha for Coop-butikken på hjørnet at de kommer med en ny storbutikk, sier Berg, som forteller at han måtte på kalenderen å sjekke at det ikke var 1. april da han hørte utredningskravet på NRK Finnmark.

Beroliget og forundret

Ordfører Laila Davidsen (H) har jobbet hardt med å nøste trådene rundt flyplassutredningen og Avinors rolle. Hun har kommet et stykke i oppnøstingen, og er beroliget, men også en del forundret.

– Jeg er beroliget i forhold til Avinors rolle. Kravet om følgeutredning av hvordan en storflyplass på Grøtnes vil påvirke trafikken på stamflyplassen i Alta er en naturlig konsekvens av at Hammerfest/Kvalsund har vedtatt planer som åpner for en flyplass med opptil 2000 meter rullebane. Avinor ser at det det kan få konsekvenser for stamflyplassene og har satt krav om at dette skal utredes, og har pålagt Hammerfest og Kvalsund å betale for en slik utredning, forklarer Davidsen.

Katta ut av sekken

Både Davidsen og Berg konstaterer at katta nå er sluppet ut av sekken; garantien om at det kun er snakk om en regionalflyplass med maksimalt  1199 meter er byttet ut med en ny storflyplass, som vil være i direkte konkurranse med stamflyplassen i Alta.

– Hammerfest og Kvalsund har fått støtte i fylkestinget og hos nabokommunene, inklusiv Alta, for å erstatte dagens regionflyplass med en ny på Grøtnes. Flyttingen var begrunnet med  bedre regularitet og en ny terminal med større kapasitet.   Nå synes Hammerfest og Kvalsund å satse på helt andre kort, og da tar de en kalkulert risiko. De har ikke støtte verken i Finnmark eller hos Avinor for en storflyplass, sier Davidsen.

Sats i Alta

Bernt Berg mener Avinors troverdighet i saken nå står og faller med at utvidelsen av rullebanen i Alta umiddelbart blir iverksatt.

– Det vil være et signal om at flystrukturen i Vest-Finnmark skal bygges rundt en storflyplass, nemlig Alta. Fra Alta Arbeiderpartis side er det absolutt krav at Avinor bekrefter at det aldri kommer på tale å bygge en ny flyplass på Grøtnes med over 1199 meter rullebane, og at det følges opp med å få på plass utfyllingen for rullebaneutvidelsen i Alta, krever Berg og legger til:

– Vi er kun 75.000 mennesker i Finnmark og det sier seg selv at vi ikke har trafikkgrunnlag for mange store flyplasser og direkteruter. Skal vi «rive ned» en flyplass for å bygge opp en annen, synes jeg Avinor i det minste må gi oss beskjed.

Vil følges opp

Alta-ordfører Davidsen mener det nå er naturlig for Hammerfest og Kvalsund å informere resten av Finnmark, inkludert fylkestinget, om hva som er årsaken til at forutsetningene om 1199 meters rullebanelengde på nyflyplassen er endret.

– Vi i Alta vil gjerne høre begrunnelsen for en ny storflyplass. Fra min side kommer jeg til å følge nøye med for å være helt sikker på at grunnlaget for Alta som stamflyplass ikke svekkes. Det er derimot viktig at grunnlaget styrkes slik at Finnmark får flere direkteavganger til Oslo.

Kvalsund-ordfører Ragnar Olsen (Ap) ber både partifeller og andre i Alta roe ned i sommervarmen.

– Vi har vedtatt reguleringsplan for en flyplass med rullebane på 1199 meter, med mulighet for utvidelse helt opp mot 2000 meter. Det betyr ikke at vi går for en flyplass i konkurranse med Alta. Uansett lengde på rullebane blir det kun en flyplass som skal takle utfordringene for lufttrafikken i vår region og vår funksjon er en del av dagens struktur i Finnmark, påpeker Olsen.

– Lagt til rette for inntil 2000 meter

Han er i likhet med partifelle Berg i Alta forundret over at Avinor har pålagt Hammerfest/Kvalsund å utrede konkurransemessige konsekvenser for flyplassen i Alta.

– Årsaken er nok at blant annet reguleringsplanen for Grøtnes har lagt til rette for rullebane på inntil 2000 meter. Det gjorde det naturlig for Avinor å stille betingelse om at også dette forholdet ble utredet.

– Når tror du en ny flyplass på Grøtnes står ferdig og er det med 1199 meter lang rulle bane eller 1800 meter?

– Jeg er ordfører og ikke spåmann. Uansett vil det ta en tid fordi det er alvorlig mye masser som må fylles ut i sjøen, men jeg håper det ikke går veldig mange år før flyplassen står ferdig. Om rullebanen er på 1199 meter eller 2000 meter når den står ferdig har jeg ingen formening om, sier ordfører Ragnar Olsen.