Beskjeden kom fra styremøtet i Brüssel i formiddag.

– Dette betyr selvsagt enormt mye for oss i Statnett som har jobbet med prosjektet, men feiringen er først og fremst fordi vi ser at linja vil få en enorm betydning for Troms og Finnmark. Ikke minst vil dette gi oss god forsyningssikkerhet når linja står ferdig til bruk. Dette er en gledens dag, sier prosjektleder for deler av 420 kV-linja på strekningen Balsfjord-Skaidi, Jakob Grønn og kommunikasjonssjef Berit Erdal i Statnett til Altaposten.

Ja fra BrüsselAltaposten kunne onsdag fortelle at sterke krefter i energi -og industrimiljøet i sør har jobbet i kulissene for å få bremset investeringene i et nytt og forsterket stamnett fra Ofoten til Varanger. Første byggetrinn, fra Ofoten til Balsfjord, er påbegynt og har et kostnadsestimat opp mot 3,7 milliarder kroner. Neste byggetrinn Balsfjord - Hammerfest står foreløpig uten konsesjon, men den ventes klar i løpet av første halvdel 2015. Dette byggetrinnet hadde opprinnelig en pris på mellom fem og åtte milliarder kroner. Siste byggetrinn Skaidi  - Varanger er kommet så kort i planleggingen at kostnadene her ikke er anslått, men det forventes at hele prosjektet Ofoten - Varanger vil ligge opp mot 15 milliarder kroner.

I dag kom nyheten fra styremøtet, som av praktiske grunner var lagt til EU-hovedstaden Brussel, om at det er gjort en investeringsbeslutning som gjør at strekningen Balsfjord - Skaidi kan bygges ut så raskt som det er praktisk mulig.

Det er imidlertid malurt i begeret. Prosjektet er kuttet både i omfang og kostnadsmessig. Estimatet er justert ned med én milliard kroner, og stasjonen i Nordreisa er kuttet ut. Dermed føres linja fram til en ny planlagt stasjon av gigantisk omfang på Skillemo i Alta. Også endestasjonen på Skadi har fått merke sparekniven. Den bygges ikke i første omgang fullt ut, men kommer ut i en redusert  utgave. Planen er at stasjonen skal bygges ut gradvis etter hvert som behovet oppstår.

Skaidi - HammerfestSamtidig er det klarlagt at Statnett i denne omgang ikke bygger linja fram til Hammerfest, slik det er søkt konsesjon for. Fra Statnetts side blir det påpekt at det aldri har vært meningen at Statnett skulle betale for 420 kV-linje på denne strekningen.

– Stamnettet går til Skaidi og med det slutter også vårt ansvar her i første omgang. Strekningen Skaidi - Hammerfest regnes som en industriradial og skal finansieres av brukerne, det vil si industrien. Vi står for konsesjonssøknad og bygger linja, mens  brukerne betaler regninga, forklarer Erdal.

Hun avviser at det er dramatikk i at dette strekket ikke er inne i den delen som nå skal igangsettes straks konsesjonen er avklart, sannsynligvis i første halvdel av 2015. Samtidig er det klart at selv om strekket mellom Alta og Skaidi inngår i dette byggetrinnet, vil det ta tid før linja brukes som 420 kV-linje. I første omgang vil den kun kjøres som 132 kV og først ved konkret nytt behov i enden oppgraderes til 420 kV. Etter det Altaposten erfarer har det også sammenheng med at stasjonen på Skaidi ikke bygges ut fullstendig i denne omgang.

I denne omgang inngår ikke en videreføring av linja fra Skaidi til Varanger. Dette prosjektet er kun meldt til NVE, men det er ikke søkt konsesjon foreløpig. I Øst-Finnmark jobbes det aktivt for å få framskyndet prosjektet.

Trinnvis utbygging I toppledelsen i Statnett er det stor glede over styrets beslutning.

– Vi er godt i gang med ny 420 kV ledning fra Ofoten til Balsfjord, og vedtak om videreføring fra Balsfjord til Skaidi representerer en ytterligere økt forsyningssikkerhet i nord, sier Auke Lont, konsernsjef i Statnett. Dette er et stort investeringsprosjekt og en viktig satsning for Nord-Norge, sier han.

I Alta er delprosjektleder Jakob Grønn svært optimistisk med tanke på stasjonen som skal bygges opp på Skillemo. Han vil ikke si noe om kostnadene i en fase hvor Statkraft skal ut å hente anbud på jobben, men det er klart at stasjonen vil ha en prislapp som får Alta-rådmannen og politikerne til å smile fra øre til øre. Beregninger viser nemlig at stasjonen og linje nettet i Alta vil ha et omfang som gir kommunen fra fem til syv millioner kroner årlig i eiendomsskatt.

– Vi tar sikte på å starte arbeidet med stasjonen i 2016, bekrefter Grønn som viser til flere års byggetid.