Både norske og utenlandskregistrerte tyngre kjøretøyer ble tatt med blankslitte dekk og mangler da Statens vegvesen sin utekontrollgruppe denne uka kontrollerte tyngre kjøretøyer.

– Dette er gambling med sikkerheten, fastslår Sten-Kristian Berg i utekontrollgruppa hos Statens vegvesen.

Mye ulovlig transport

– Vi var både mandag og onsdag ute og kontrollerte tyngre kjøretøyer på RV 93 ved Kivilompolo tollstasjon. Fokus i kontrollen var kjøretøy på tur inn til Norge. Vi er opptatt av trafikksikkerhet og fremkommelighet og har hatt fokus på kontroll av dekk og kjettinger. Vi har også kontrollert om transportene hadde gyldige dokumenter og var lovlige og gjennomføre, sier Berg.

– Når det gjelder dokumenter – hva er dere ute etter der?

– Det vi undersøker er om bilene kjører lovlig, eller om de kjører såkalte kabotasjeturer eller har andre ulovlige oppdrag. Kabotasje er kjøring innad i Norge med utenlandske kjøretøy, og er regulert i spesielle bestemmelser. Det kjøres mye ulovlig, noe vi avdekker ved slike kontroller, sier Berg.

Avskiltet to lastebiler

Vegvesenet kontrollerte 94 tunge kjøretøyer i løpet av de to dagene, av disse var 56 utenlandskregistrerte.

– Totalt seks av de kontrollerte var så dårlig skodd at de fikk kjøreforbud inn i Norge. Av disse seks var det to norskregistrerte og fire utenlandske. Det ble skrevet ut 27 gebyrer for ulovligheter, til 11 forskjellige sjåfører. 22 av gebyrene ble gitt med bakgrunn i for dårlige dekk, fire for kjetting og så var det en som manglet dokumenter, sier Berg.

– Ble det avdekket andre ulovligheter?

– To lastebiler ble avskiltet. Her var det ikke foretatt omregistrering på ny eier og bilen var heller ikke vist til trafikkstasjon etter at kjøretøyene tidligere å ha fått mangellapp. I tillegg til dette ble et finsk firma anmeldt fordi fartsskriveren i bilen ikke var godkjent, sier Berg.

Ikke ønsket til Norge

Berg summerer opp kontrollen med at det stadig vekk er for mange kjøretøy som ikke har fått på dekk for kjøring på vei med glatt veibane.

– Dette er noe vi i statens vegvesen må følge opp med flere kontroller, fordi dette går ut over trafikksikkerheten til øvrige trafikanter og kan medføre problemer med framkommelighet. Vi i Statens vegvesen vil gjennomføre flere kontroller på grenseoverganger. Vi ønsker å stoppe kjøretøyene med dårlige dekk på grensen, og når transportselskapene blir klar over dette, så håper vi det skal være mindre attraktivt å prøve å kjøre til Norge med dårlige dekk, sier Berg.