Hovedutvalgsleder Grethe Ernø Johansen har fått mye kritikk for å ha lagt frem et forslag om bruk av de kompenserende infrastrukturmidlene, som det i ettertid har kommet frem at ikke hadde mandat.

Hadde møte i Vadsø

Ernø Johansen og Marit Helene Pedersen i NHO hadde et møte i Vadsø kun få dager før de reiste til Tromsø og la frem tilnærmet helt like forslag.

Det foreligger ikke noe referat fra møtet. Kun et punkt er forskjellige i forslagene fra fylket og NHO.

Samferdselssjef i Finnmark fylkeskommune, Per-Bjørn Holm-Varsi sier til Altaposten at han ikke var tilstede i møte. Det foreligger heller ikke noe referat eller innkalling for møtet.

– Det er ikke unormalt at man snakker sammen. Men så må man hver for seg levere sitt forslag etter at man har tatt signalene fra en politisk prosess og ikke NHO, sier fylkesordfører Runar Sjåstad (Ap).

– Er du fornøyd med jobben som er gjort av Ernø Johansen i saken?

– I ettertid kan man si at det er ting man burde vært mer bevisst på og gjort annerledes. Samtidig blir det både urettferdig og feil å legge skylda på én person, svarer fylkesordføreren.

– Lytter til hverandre

Grethe Ernø Johansen bekrefter at hun hadde møtet med NHO.

– Hvem deltok på møtet?

– Det var meg, Erik Selmer og Marit Helene Pedersen, sier Grethe Ernø Johansen.

– Hvorfor er det ikke noe referat fra møtet?

Det var et lite, kort møte, svarer Ernø Johansen.

– Hvorfor hadde dere dette møtet? Er det vanlig at fylket koordinerer sine innspill med NHO?

Vi har ikke koordinert noe. Man lytter til hverandre, svarer hun.

– Er møtet årsaken til at dere leverte tilnærmet like forslag få dager etterpå?

– Jeg vil ikke gå så langt. Vi har ikke levert noen liste, det har NHO. Vi er opptatt av å ha et godt samarbeid og lytte til NHO. Det er ingen hemmeligheter, dette handler om at vi skal vite om hverandre og det ikke skal komme overraskelser, sier hovedutvalgslederen, som fastholder at fylkesordføreren var informert om møtet.

– Du skal legge frem en redegjørelse i saken i løpet av helga for Finnmark Ap. Hva kommer det til å stå der?

– Det tar jeg med Finnmark Aps styre, svarer Ernø Johansen.

– Vanlig møte

– Dette er et vanlig samarbeidsmøte om en konkret sak som vi har med Finnmark fylkeskommune både innen kompetanse og lærlingeformidling, næring og samferdsel når det er behov for det. Finnmark fylkeskommune er både en leverandør av skole- og samferdselstjenester samtidig som de er en regionutviklingsaktør slik at dette er helt naturlig. Vi har også systematiske møter fra NHOs styre med politisk ledelse både i kommunene og med Finnmark fylksekommune. Møtet fant sted i Finnmark fylkeskommune den 30.6 kl 10.00 og varte om lag en halv time og Grethe Ernø Johansen og rådgiver Eirik Selmer deltok fra FFK og jeg fra NHO Finnmark. Vi informerte hverandre om hva vi hadde gjort i saken i dette møtet og jeg fortalte hvilke prioriteringer jeg hadde foreslått til mitt styre utfra den kontakten jeg hadde hatt med Statens Vegvesen for å avklare hvor langt de enkelte prosjektene hadde kommet i planleggingsarbeidet, forklarer Marit Helene Pedersen i NHO om møtet.

– Jeg kan tilføye at vi hadde et nært samarbeid med Alta kommune sammen med Finnmark fylkeskommune da vi klarte å få E6 vest for Alta inn som egen post på statsbudsjettet, noe som gjorde utbyggingen mye mer forutsigbar og sammenhengende, legger hun til.

Hun forklarer at de kom til møtet med mange like prioriteringer.

– Det ble uttrykt fra Ernø Johansen at vi hadde mange sammenfallende prioriteringer, men så vidt jeg husker hadde de ikke sett så mye på FV fra Austertana til Tana Bru som for NHO er svært viktig pga at hele fiskeeksporten fra Båtsfjord og Berlevåg går på denne dårlige fylkesvegen ut til tollstasjonen i Utsjok/Nuorgam. NHO hadde ikke behov for å ha noe referat fra møtet da det var et ordinært arbeidsmøte. Vi er heller ikke underlagt samme regelverk som offentlige instanser til referat og offentlighet siden vi er en privat organisasjon. Det er videre helt vanlig at NHO samarbeider med alle statsetatene som Statens vegvesen, Avinor, Kystverket og andre for å få fram fakta i slike prosesser,  og vi samarbeider ofte med fylkeskommunene og andre som LO, MEF- Maskinentreprenørene og Lastebileierforeninga, også gjennom Vegforum Nord i NTP-sammenheng, fastholder Pedersen.

– Fulgte oss ikke

Pedersen påpeker videre at NHO tross alt ikke har fått gjennomslag for mye fra regjeringen.

– NHO Finnmark la fram en styrebehandlet prioriteringsliste i møtet i Tromsø 1.juli som også ble sendt i brev til de to departementene. Jeg vet ikke om Finnmark fylkeskommune har sendt inn en formell høringsuttalelse med liste, men de la ikke fram en slik liste i møtet 1.juli. Regjeringen valgte ikke å følge våre prioriteringer på veg, men valgte i stedet farleder til industrien i Hammerfest og Tana. Det eneste sammenfallet med våre forslag og regjeringens tildelinger er midler til Nyelv Bru på E6, sier NHO-direktøren.