Regionvegsjef Torbjørn Naimak var torsdag kveld nok en gang  klar på at begrepet bompenger bør være en del av "bestillingen" til Statens vegvesen for å komme med i Nasjonal transportplan, men medlemsmøtet til Arbeiderpartiet valgte å stå fast på sitt årsmøtevedtak og løftene fra valgkampen. De sier nei til bompenger for å finansiere avlastnigsveien.

Lojal mot årsmøtet

- Vi forholder oss til årsmøtevedtaket, sier gruppeleder Ole Steinar Østlyngen, etter et medlemsmøte som varte i tre og en halv time, med innledninger fra både Naimak og Oddvar Konst fra Alta kommune.

Østlyngen medgir at det er en vanskelig sak, men opplyser at det ikke var aktuelt å innlemme begrepet bompenger i forslaget til vedtak i kommunestyret.

- Vi går for formuleringen "utrede muligheten for alternativ medfinansiering".  Det er også klarlagt at kommunestyret etter et slikt prinsippvedtak, står helt fritt til å velge veien videre. Et ja til utredning gir ingen forpliktelser i så måte, sier Østlyngen.

Han sier han blir veldig overrasket om noen av partiene setter seg på bakbeina i forhold til et slikt prinsippvedtak-

-Hvilke andre alternativer enn bompenger snakker vi egentlig om?

- Det har vært lansert både bensinavgift, kompenserende midler og statlig finansiering. Vi er åpne for forslag, men det er naturligvis å foretrekke at staten tar ansvaret, slik Frp har antydet at samferdselsministeren skal få til. Han får ikke vi i tale, men håpet er jo at Frp har gode signaler fra den kanten, sier Østlyngen.

Ville ikke misjonere

Torbjørn Naimak sto for oppladningen til Arbeiderpartiets eget veivalg.

- Jeg kom ikke til Alta for å misjonere for bompenger. Mitt budskap er at praksisen i dag er at stort sett alle store veiprosjekter finansieres med statlige penger, bompenger og i noen få tilfeller ekstraordinære næringslivsbidrag eller kommunal andel. Det er imidlertid en liten andel av finansiering og litt ekstraordinært, sa Naimak.

Han er klar på at det til syvende og sist er politikerne som bestemmer om de skal fravike måten de har finansiert veiene fram til nå.

- Min vurdering er at det er lite realistisk med en annen type politikk for Alta enn for resten av landet, eller en annen type politikk for Tromsø som har enormt mange veiprosjekter som skal realiseres, mente Naimak, uten at det overbeviste medlemmene om at bestillingen burde være mer konkret.