Det er fullt kaos rundt innretning og gjennomføring av kompenserende tiltak etter bortfallet av den differensierte arbeidsgiveravgiften for blant annet transportsektoren. Kaoset er størst i Finnmark der fylkets største by og region er utelatt fra kompenserende tiltak. Regjeringen må bære hovedansvaret, men denne saken bør også få et etterspill  i det politiske systemet i fylkeskommunen. NHO Finnmark, som en sentral premissgiver, bør også snarest fortelle medlemsbedriftene i Alta om sin rolle i dette uverdige spillet.

Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift var et av de viktigste virkemidlene for å stimulere til vekst og verdiskaping i distrikts-Norge. EU og ESA har endret sitt regelverk for regionalstøtte, og både den rød-grønne regjeringen, og nå Høyre/Frp-regjeringen, har stilltiende godtatt de EU-pålagte endringene. Høyre/Frp-regjeringen har imidlertid etter de kom til makta garantert for kompenserende tiltak. I praksis skal kronene som kommer inn fra arbeidsgiveravgiften fra de tre nordligste fylkene, som har hatt null eller lav sats, tilbakeføres krone for krone i form av samferdselstiltak. Onsdag ble prosjektene presentert for Finnmark.

De viser at regjeringen vil bruke 113 millioner på ekstraordinære samferdselsprosjekt i Finnmark. Hele 88 av millionene er rettet inn mot Hammerfest-regionen. Alta-regionen, som bidrar med størstedelen av arbeidsgiveravgiften, får ingenting. Høyres stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen forsvarer regjeringens beslutning og viser til at departementet har lyttet til fylkeskommunens prioriteringer. Verken utvidelse av rullebanen ved Alta Lufthavn, avlastningsvei eller startbevilgning for å komme i gang med den viktige gods- og innfartsåren RV 93  er tilgodesett. Vi håper virkelig at Høyres stortingsrepresentant har spilt inn prosjektene til departementet. Da blir neste spørsmål hvilken gjennomslagskraft Bakke-Jensen har?

Den politiske oppvasken etter den skandaløse behandlingen er i startfasen. Den vil garantert få konsekvenser for Arbeiderpartiets fylkesråd Grete Ernø Johansens videre politiske liv. Hun har stått helt sentralt i et samrøre med NHO Finnmark, hvor høyst sannsynlig også andre sentrale personer i Finnmark Ap har vært involvert. Resultatet ble en prioriteringsliste hvor kompenserende tiltak har fått et geografisk slagside som reflekterer personene bak «kuppet» av prioriteringslista. Som et apropos til dette kan det nevnes at nestleder i Finnmark Ap og Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen er leder i nominasjonskomiteen som skal avgjøre om Ernø Johansen får fornyet tillit. Styreleder i NHO Finnmark er Arvid Jensen, en tidligere sentral Ap-størrelse i Hammerfest. Jensen har forholdt seg taus og har ikke vært villig til å utdype sin og NHOs rolle rundt prioriteringene.

OPPDATERT: Jensen har i ettertid av at lederartikkelen ble publisert avvist at han har tilknytning eller har hatt tilknytning til Ap.

Regjeringen har imidlertid vært fullstendig klar over at prioriteringslista ikke har vært forankret demokratisk i Finnmark. Det er et mysterium hvorfor departementet, godt støttet av rådgiver Bakke-Jensen, ikke har vært villig til å vente på en demokratisk behandling. Når ingen samferdselstiltak fra Alta-regionen er prioritert må konklusjonen samtidig være at Høyres ordfører i Alta Laila Davidsen (H) og varaordfører Ronny Berg (Frp) enten ikke har evnet å få fram budskap om dette, eller ikke blitt tatt på alvor. Uansett er det en dårlig start på en snart kommende valgkamp.