Samtidig som Fylkesmannen i Finnmark nå har grepet inn i Årøy-saken er det tvil rundt KrFs Svein Iversens rolle.

– Om jeg er ute eller inne i Årøyutvalget vil avhenge mye av hva som nå skjer i fylkesutvalg og morgendagens fylkesting. Mitt hovedmål er å få gjennom best mulig løsning for lokalbefolkningen, og bruken av hasteparagrafen sist gjorde det svært vanskelig å følge opp lokalbefolkningens interesser, sier Iversen til Altaposten på telefon fra Vadsø og fylkestingsforhandlingene som fortsetter onsdag.

Kastet kortene

KrF-representant Svein Iversen valgte tidligere i vinter å kaste kortene i Årøyutvalget etter at fylkesutvalget vedtok å bruke hasteparagrafen for å få startet arbeidet med å forberede utlysning av anbudet for havnearbeidene på Mikkelsby og Kongshus på Årøya. Både havn på fastlandet og på øya må utbedres dersom fylkeskommunen skal kunne ta i bruk den nye spesialbestilte hurtigbåten som er tenkt satt inn i sambandet.

Lokalbefolkningen på Årøya har protestert heftig. De hevder at hurtigbåten ikke kan tilfredsstille transportbehovet, blant annet ved å ta de største vogntogene som i dag trafikerer øya. I tillegg er det ikke gjennomgående inn- og utkjøring slik at det må rygges av eller på hurtigbåten. Om dette ikke er nok er også lokalbefolkningen svært redd for at omfattende anleggsarbeid i havneområdene skal føre til at den ustabile kvikkleira vil gli ut, og i verste fall kunne skape katastrofe.

Fylkesmannen grep inn

Iversen, Trine Noodt og flere av Alta-politikerne som har vært kritisk til fylkeskommunens behandling har fått hjelp fra uventet hold. Fylkesmannen i Finnmark har lagt inn innsigelse på planarbeidet for havna på Mikkelsby. Fylkeskommunen håpet at de skulle slippe unna uten ny reguleringsplan, men det har "Statens mann" i Finnmark sagt nei til.

I en melding fra fylkesrådmannen til fylkestinget heter det: På bakgrunn av fylkesmannens innsigelse må det utsettes bygging av kaien på Mikkelsby til reguleringsplan er klar. Reguleringsplanen vil være klar tidligst september 2015. Dette vil medføre at en ferdigstillelse av kaianlegget på Mikkelsby trolig vil skje tidligst sommeren 2016. Anbudskonkurransen gjennomføres som planlagt, men justeres i henhold til utsettelse.

Ifølfe fylkesrådmannen kan byggestart på Kongshus gjennomføres som planlagt. Det vil gjøres nye vurderinger på oppstart av Kongshus når anbudet er klart etter 15. april. Vurderingene sees i sammenheng med forsinket byggestart på Mikkelsby.

Må komme med svar

Både Svein Iversen og Venstres Trine Noodt mener det er all grunn til å ta en lengre time-out i saken.

– Nå må alt på bordet. Fylkestinget må få avklart risikoen med å starte anleggsarbeidet, både i forhold til grunnforhold og økonomi, men vi må også  avklart om det nye tilbudet gir lokalbefolkningen en kommunikasjonsløsning de kan leve med både på kort og lang sikt, påpeker Iversen.

Trine Noodt mener i likhet med Iversen at dagens fergeløsning, som lokalbefolkningen  mener er optimal, bør beholdes ut over 1. januar da den nye hurtigbåten etter planen skal overta.

– For Årøy-folket er det ingen tvil om at dagens ferge er best også på lang sikt. Nå er det viktig å få alle tall på bordet så vi får sett hva som også er den beste økonomiske løsningen, avslutter Svein Iversen.

Fylkestinget Foto: Jarle Mjøen