I helga kjøres første NM-runde i rallycross på Momarken travbane og på startstreken står en spent Alta-kjører. Bjørn Terje Heggeli har nemlig brukt vinteren på å fjerne kilo.

– Føreren selv er ikke slanket mer enn et par kilo, men vi har klart å lette bilen med mye mer enn jeg turte å forvente. I fjor veide vi 1230 kilo, mens vi nå har en totalvekt på 1166. Jeg ble meget overrasket da vi hadde bilen på vekta, men vi har brukt utrolig mange timer i vinter og da var det godt å se at vi har funnet en perfekt vektfordeling, sier Heggeli på telefon mellom de siste forberedelsene.

Totalrenovering

Bilen har vært fullstendig demontert og alt som kan flyttes bakover i bilen er blitt flyttet.

– Det er regler som sier hvor stor del av totalvekta som kan være på de to akslingene. Etter at ting er flyttet lengre bak kunne vi fjerne noe av blyet som var lagt inn for å kompensere. I tillegg har vi fjernet alt som var overflødig, og vi har sveiset alt som har vært sveiset på nytt. Tanken har vært at der vi kan fjerne ett gram fjerner vi ett gram, sier han.

Like usikker

Vektreduksjonen betyr at bil og fører nå er ned mot minumumsvekta i regelverket. Det bør også bety at rallycrossbilen er mer konkurransedyktig, men det betyr likevel ikke at Heggeli er sikker på at han kan kjempe i toppen.

– Det er ikke bare vi som har jobbet hardt i vinter, så hva dette betyr i forhold til konkurrentene vet jeg selvfølgelig ikke. Men det jeg vet er at vi er mer konkurransedyktig i forhold til vekt. Så får tiden vise om vi får det til å stemme med dempere og øvrig oppsett. Endringene har gjort at det er som å kjøre en annen bil, så her handler det om å finne de rette innstillingene og rette kjørestil, sier han før han legger til med et smil:

– Nå kan jeg derimot ikke skylde på den tunge bilen dersom resultatene uteblir.

Alle rundene teller

Etter at bilen ble fraktet sørøver for vel en uke siden har han fått kjørt to tester.

– Jeg synes det kjennes greit ut, men som alltid skulle jeg gjerne testet litt mer. Vi har funnet et utgangspunkt i forhold til oppsett av bilen, så får vi eventuelt justere underveis.

Årets norgesmesterskap kjøres over fem runder. I fjor var det seks og resultatet fra en av dem kunne strykes i sammendraget. I år blir alle fem gjeldende.

– Det er med andre ord ikke rom for å mislykkes. Skal man henge med må man gjøre det i alle rundene, avslutter Finnmarks eneste rallycrosskjører som i fjor beviste i enkelte løp at han kan henge med de beste.