– Jeg har tidligere deltatt i Offroad Finnmark flere ganger og synes det er et kanonbra arrangement, og hadde ganske store forhåpninger til hva Onroad Finnmark skulle tilby i år. Jeg må innrømme at jeg var litt skuffet etter endt ritt. Jeg syklet on244, og det kostet over 1000 kroner å melde meg på. I tillegg kommer engangslisens for de som ikke har helårslisens. Onroad Finnmark 444 kilometer koster nærmere 2000 kroner ved påmelding etter 15. april. Dette er ganske heftige priser sammenlignet med andre ritt rundt om i landet. Hva fikk jeg så for disse 1000 kronene? Det var ingen tilbud om teknisk bil å sende klær og deler med, og det var heller ikke tracking i on174 og on244. Ved sjekkpunktene var det kun selvbetjening av frukt, saft og brød.  Betalte jeg 1000 kroner for å bli tatt tida på, spør Hoaas.

Reiser heller til Sveits

Han er også sterkt kritisk til hva det koster for å melde seg på Offroad Finnmark etter at påmeldingsfristen har gått ut.

– Det har tatt helt av. Per dags dato koster det 5100 kroner for ren rittpakke til of300, og for of700 er prisen 9400 kroner. For å sette dette litt i perspektiv så kan jeg altså for 5000 kroner hoppe på flyet til Sveits å få en all-inclusive pakke til Swiss Epic 2 day, med hotell, mat, massasje etter etappene og du er dekket både sykkelteknisk og fysisk så det synger disse dagene. For prisen av of700 kan jeg få en syv dagers Swiss Epic all-inclusive budget-pakke. Altså, hadde jeg bodd noe annet sted i landet enn Alta er jeg ikke i tvil om hva som hadde gitt mest for pengene. Det er greit at vi har storslått natur her oppe, men det har de jaggu meg i Sveits også, fortsetter han.

– Vanskelig å planlegge

Hvis man melder seg på of700 før 1. juli koster det 9700 kroner for en rittpakke der alt er inkludert (kost, losji samt full support). En ren rittpakke koster 8700 kroner. Offroad Finnmark 300 koster 5300 kroner for alt inkludert og 4500 kroner for ren rittpakke.

– Jeg er klar over at prisene for påmelding er lavere jo tidligere du melder deg på for både Onroad Finnmark og Offroad Finnmark. Det er mulig det bare er meg, men når man har både jobb og familie å ta hensyn til når rittsesongen skal planlegges, så er det vanskelig å melde seg på flere måneder i forveien, selv før jeg vet når jeg har ferie denne sommeren, sier han.

– Når det gjelder Onroad Finnmark er jeg helt enig i at prisen er for høy. Den skal vi se på og sannsynligvis endre. Vi har noen gode grunner til den prisen som er satt, da med tanke på produksjon av program og bestilling av finisher-trøyer. Men vi ser jo at ekstragebyret for å melde seg på etter fristen er i dyreste laget, sier daglig leder i Finnmarksrittene, Jørund Greibrokk.

– Fornuftig prisnivå

Han er derimot ikke enig i at det koster for mye å delta i Offroad Finnmark.

– Jeg synes vi har lagt oss på et veldig fornuftig prisnivå på of150, of300 og 0f700. Vi har ikke fått noen klager på disse prisene tidligere, og jeg mener bestemt at vi holder oss greit innenfor det som er akseptabelt for et slikt sykkelritt. Vi har 13 sjekkpunkter med support og sikkerhetspersonell, og med såpass mange deltakere krever det mye jobb i forkant og underveis i rittet, kommenterer Greibrokk.

– Vi ønsker å skape en trygg og god arbeidsplass, og må ha ansatte for å få dette til å gå rundt. Finnmarksløpet har for eksempel tre ansatte, mens vi har en 0,75 prosent stilling. Målet vårt er å fortsette å vokse, skaffe flere store samarbeidspartnere og generere større inntekter. Vi har noe unikt å tilby her oppe, så jeg er ikke enig i Hoaas uttalelse om at andre ritt i Europa gir mye mer for pengene. Det får stå for hans regning, avslutter sjefen i Finnmarksrittene, som både arrangerer Onroad- og Offroad Finnmark.