I disse dager bugner det av bær i skogen og mange vet å gjøre nytte av den. Hjemmelaget syltetøy av blåbær, multebær eller tyttebær står på mange bord. Eller rett og slett fryse ned bæra til julens desserter.

I år har det likevel sneket seg inn et irritasjonsmoment for mange; frysepulveret Certo er borte fra butikkene.

Hos Bunnpris på Amfi har de hatt noen frustrerte kunder.

– Ja, vi har hatt noen kunder som har vært misfornøyde med det og sier de vil handle et annet sted. Men det går jo ikke, for Certo er borte over alt, sier daglig leder Kjell Raymond Nygård.

SYLTETØY: Hva er vel bedre enn hjemmelaget multebærsyltetøy til frokosten? Foto: Hanne Larsen

Debatt på sosiale medier

På Facebook diskuteres det heftig etter at en fortvilet bærplukker søkte etter Certo på gruppen kjøpe, -selge, -bytte Alta.

ETTERSØKT: Når butikkene er tom tyr de til Facebook, i håp om å finne tak i en pose eller to. Foto: Skjermdump

En skriver:

– Jam er visst ubrukelig, sies det.

– Om mange nok ringer dem så kanskje de tar den tilbake, skriver en annen.

Foto: Skjermdump

Flere Altaposten har snakket med har fått med seg at produktet er borte fra hyllene og at det er den store «snakkisen» på sosiale medier.

Flere mener at Certo er bedre fordi syltetøyet får riktig konsistens, noe man ikke oppnår med Jam.

Irritasjonen har resultert i gruppen «Certo frysepulver tilbake i butikken». Gruppen har 1.300 medlemmer fra hele landet.

Sender klagemeldinger

Certo og Jam produseres av Mondelez Norge, under varmerket Freia. Flere har sendt dem meldinger på facebook. I den ene står det:

« Dere har fjernet Certo sylte og frysepulver fra butikkhyllene - og flere tusen kunder står uten en viktig ingrediens i syltetøyet midt i sesongen. Dere fjerner et produkt som er forutsetning for fullføring av mange timers arbeid. Vi bruker timevis på bærplukking, rensing, vasking av glass og koking av lokk og jeg ser at dere henviser til at Jam gjør samme nytten. Nei! Jam gjør ikke samme nytten....»

ALENE PÅ HYLLA: Plassen rett ved syltepulveret Jam er ledig. Det er det mange som irriterer seg over, for før var det plassen til Certo. Foto: Astrid Krogh

Vil ha den tilbake

Hos Rema 1000 i Bossekop sier daglig leder Pål Karlsen Haugsnes at de har merket det godt.

– Det er mange som har spurt etter den. Og da vi hadde den solgte vi mye mer Certo enn for eksempel Jam.

Han forklarer at Certo er med konserveringsmidler, mens Jam er uten.

– Vi prøver å få den tilbake i hyllene før neste år, sier Haugsnes.

Men det kan nok bli vanskeligere enn Haugsnes tror, for Mondelez Norge sier de ikke har noen planer om å ta den tilbake i butikkhyllene.

– Vi forstår at mange har satt pris på produktet og har et nært forhold til det. Vi er glad for å få tilbakemeldinger og setter pris på engasjementet, sier kommunikasjonsdirektør Norden Celin Huseby, og legger til:

– Det er en forretningsmessig begrunnelse bak beslutningen om å satse videre med Jam og det foreligger derfor ingen planer om å endre på denne beslutningen.