Gjennom flere artikler i sommer har Altaposten sett nærmere på anleggsbransjen, med utgangspunkt i 2017-regnskapene. Flere aktører har levert inn tall som tyder på at drifta er tatt ned.

I magre tider har noen valgt periodevis permittering og salg av utstyr for å komme seg ut av knipa, andre har klart å holde nivået oppe grunnet vintervedlikeholdskontrakter eller oppdrag langt hjemmefra.

Lir ingen nød, ennå

Roy-Yngve Thomassen har gjort litt av alt. Via RYT Holding AS eier han 100 prosent i eget driftsselskap Roy-Yngve Thomassen AS og 20 prosent av samarbeidet Anlegg Nord AS.

Gjennom 2017 klarte selskapet å holde omsetningsnivået på høyde med 2016. Men driftsresultatet ble drøyt fem millioner svakere, og endte på 1,49 millioner.

– Vi lir ingen nød, ennå. Og jeg tror ikke det er så mange bedriftseiere som sulter i hjel selv om tidene er vanskelige. Men å holde alle folk i jobb, det er tungt når det blir lite å gjøre. For vi eiere er bare nødt til å justere drifta etter oppdragsmengden. Dessverre er det arbeidsfolkene som rammes når tidene blir dårlige, sier Thomassen.

Måtte redusere staben

For Thomassen skjedde dette i vår. Etter en vintersesong med jevnt trøkk på brøytingen ble det labert med aktivitet da snøen slapp taket.

– Vi måtte si opp noen, mens noen valgte å selv finne annet å gjøre. Vi ble fem mann mindre på våren i år. I sommer har det vært litt å puske med, men det har ikke vært det helt store. Det ville ikke vært mulig å få regnskapet til å gå opp om vi hadde hatt samme mannskap som tidligere, medgir han.

Noe av sommeraktiviteten han sikter til er i området Salkobekken/Storgjerdet, hvor han og mannskapet før vinteren overleverer et veiprosjekt som totalt har forandret området.

– Det har gått greit her. Mye skulle gjøres på et veldig konsentrert område, mye annen infrastruktur skulle på plass parallelt. Vi måtte ta hensyn til beboere og sørge for at trafikken kunne passere. Ikke et helt enkelt prosjekt, oppsummerer han.

Små marginer

Til vinteren venter det brøyting, en del gjennom Anlegg Nord AS pluss at RYT-gjengen har Loppa-kontrakten i egen regi.

– Det er nu arbeid. Vi klarer å sysselsette folk via brøytekontraktene. Men det blir fort uforutsigbart. Enkelte år taper vi på brøytinga, andre ganger går vi i pluss. Alt må klaffe – man må ha flaks om man skal tjene på disse kontraktene. Forskjellen mellom fiasko og suksess er liten, sier Thomassen.

Langreiste jobber

I likhet med de fleste andre ønsker Thomassen jobber nærmest mulig hjemmebasen. Men når krana er skrudd igjen og pengene ikke kommer til de større veiprosjektene, da et annet alternativ å reise etter jobbene.

– På Helgeland skjer det mye, blant annet jobber HAK Entreprenør mot flere prosjekter her. Kan det være aktuelt for dere å reise så langt?

– Vi har regnet på en veiparsell som ble lagt ut i vår. Men Helgeland er ikke den mest ideelle plassen å reise til. Det er tungvint reisevei til og fra Alta. Men klart, alt går, selv om slike oppdrag betyr mye tid bortkastet i reising. Vi vet jo og at folk ikke har veldig lyst til å reise bort i lengre perioder for å jobbe. Folk må være lenge arbeidsledig før de går med på å jobbe veldig lenge borte, påpeker han.

Sikrer pengene

Thomassen har selv valgt å strukturere selskapet slik at holdingselskapet får overført deler av overskuddet, i form av utbytte. Bedriftseieren legger ikke skjul på grunnen til at denne strukturen er valgt:

– Det er mest for å sikre pengene. Man kan fort gå på en smell i denne bransjen. Det er alltids mulig å flytte penger tilbake ved behov, poengterer han.

Samlet har driftsselskapet 5,18 millioner i bokført egenkapital, mot holdingselskapets 13,70 millioner kroner.