Torsdag i forrige uke ankom ekteparet Tron og Margon Elstad Alta fra Oslo, med først Havøysund og deretter hjemplassen til Margons mor, Slåtten (mellom Kokelv og Havøysund, red. anm), som mål for turen. Nøklene til leiebilen fra Hertz ble plukket opp på flyplassen, og de fant raskt fram til parkeringsplassen hvor leiebilene står på rekke og rad.

Les svaret fra Hertz nederst i denne artikkelen: – Svært beklagelig og totalt uakseptabelt!

Tilstandsrapport-skjemaet ble gjennomgått og sjekket opp mot riper og bulker i bilen, en nyere Volvo V40 Cross Country. Da skjemaet stemte over ens med skadene på bilen startet ekteparet Elstad av sted.

Elendig veigrep

Turen til Havøysund gikk på tørre, fine veier, og de knapt 200 kilometerne forløp uten problemer.

Men da de lørdag kveld skulle starte fra Havøysund mot Slåtten, merket Tron at noe var galt med bilen.

– Det var kraftig regn, og jeg merket at bilen gikk sånn her.

Tron holder handa flatt ut foran seg og lar den gå fra side til side.

– Bilen oppførte seg veldig rart. Det var tydelig at den hadde dårlig feste. Vi snudde, og kjørte svært, svært forsiktig tilbake.

Kjørte på korden

Da ekteparet sjekket dekkene søndag morgen, fikk de sjokk.

– Begge fordekkene var slitt helt ned til ståltrådene.

Tron peker på dekkene. Gummien mangler mønster i et bredt felt langs senterlinja på begge dekk, dekkene er så slitt på midten at flere tråder i korden er synlig. Langs ytterkantene er det så vidt antydninger til spor i gummien.

– Dekkene var helt nedslitt. Jeg ville aldri kjørt med en slik bil privat, en bil der dekkene er i så dårlig stand. Aldri, sier Tron.

– Og det skumle er at det var oppholdsvær da vi startet ut. Vi merket dette først da regnet kom, og det ble vått på veien. Dette kunne endte med en alvorlig ulykke. Når dekkene er så slitt som dette, så kan de eksplodere under kjøring, sier Tron med en bekymret mine.

Statens vegvesen-direktør: – Jeg er sjokkert

Elstad har grunn til å være bekymret. Avdelingsdirektør Jørn Simonsen ved Trafikant og kjøretøy (TK) i Statens vegvesen region nord har fått referert historien og tilsendt bilder av dekkene på Hertz-leiebilen. Han er rystet:

– Jeg er sjokkert over at noen har så slitte dekk på en bil. Det er direkte galimatias! Totalt uforsvarlig, sier Simonsen.

Bare ut fra bildene kan han konstatere at hele flata på dekkene er under lovens minstemål.

– Flere av slitasjevarslerne, som ligger i hovedrillene, er slitt. Jeg anslår at dekkene ligger fra en millimeter og nedover i mønsterdybde. Minstekravet nå er 1,6 millimeter. Enda verre er det midt på dekket, her kommer korden tydelig fram. Dekkene er totalt utslitt og har ingenting på veien å gjøre, sier han.

Kan eksplodere

Den potensielle risikoen og skadepotensialet er stort. Både på grunn av at veigrepet blir så dårlig under fuktige forhold, men også fordi dekket kan eksplodere:

– Når korden er synlig som her, så er det en stor risiko for at dekkene – i mangel på et bedre ord – eksploderer.

Om dette hadde skjedd på «feil» sted kunne konsekvensen blitt fatal.

– Vil du gå så langt som å si at dette var en dødsfelle?

– Med de riktige inntrufne forhold, så kunne dette helt klart vært en dødsfelle. Jeg ville nok tatt forbehold og brukt «mulig dødsfelle», men uansett – dette er særdeles ille. Det er svært, svært sjeldent Statens vegvesen sine kontrollører ser biler med så slitte dekk som dette. Og da snakker vi uansett lette eller tunge kjøretøy. Totalt kontrollerer vi mellom 20.000 og 40.000 kjøretøy årlig. Jeg tror vi opplever mellom 10 og 20 som har ett eller flere dekk som er så dårlige som dette. Det er særdeles sjeldent, gjentar han.

– Hva tenker du om at disse dekkene sto på en bil som var leid ut via et av verdens største utleieselskap, Hertz?

– Jeg skal være forsiktig med å si noe om utleiebransjen, men jeg blir veldig betenkt over dette. Utleier har et ansvar for at bilen, inkludert dekk, er i god stand.

Dårlig service

Tilbake til ekteparet Elstad. De forteller at deres opplevelse med leiebilselskapet samlet sett har vært så dårlig at de vurderer å unngå Hertz helt og fullt i framtiden.

For da de dagen etter at de oppdaget de nedslitte dekkene, på mandag, ringte telefonnummeret som var markert i Hertz-kontrakten var det lite velvilje å spore fra selskapet.

– Responsen var dårlig. Jeg ringte dem flere ganger, tre ganger lovte de å ringe tilbake uten å gjøre det. Jeg sendte også SMS med bilde av det ene dekket – men ingen respons. Først på ettermiddagen rundt klokka 17 fikk vi kontakt med ei som sa hun ikke kunne hjelpe oss – men hun lovte at det skulle komme en servicebil dagen etter, tirsdag, klokka 9 for å hjelpe.

Tirsdag klokka 9 var det ingen servicebil å se.

– Vi satt der og ventet, men ingen kom. Da vi ringte Hertz sa de at den skulle komme i 12-13-tiden. Men det turte vi ikke å vente på. Vi bestemte oss for å kjøre.

Brøt loven

Tron og Margon sier begge at de er klare over at loven ble brutt da de startet tilbake mot Alta.

– Vi satt med angst hele turen tilbake til Alta. Nå kjørte vi veldig, veldig sakte og slapp absolutt alle biler forbi, sier Margon.

– Vi prøvde så godt vi kunne å få Hertz til å hjelpe oss, men til slutt så vi ikke annen råd enn å kjøre ulovlig, av frykt for å miste flyet. Det hører med til historien at tilbaketuren gikk veldig, veldig sakte og at det ble kjørt særdeles forsiktig og aktpågivende, sier Tron.

Uhørt

Hva er så det samlede inntrykket av leiebilepisoden?

– Dette er helt uhørt! Vi snakker om et internasjonalt merke, med utleieenheter over hele Europa. De bør ha tipp topp biler. Det gjelder i aller høyeste grad dekkene. Dette forventer man skal være på stell, sier Tron.

Margon skyter inn:

– Vi har jo leid bil flere ganger tidligere, blant annet i Spania, og alt har alltid vært i orden, sier Margon.

– Blir det Hertz neste gang dere skal til Spania?

– Nei vet du, det tror jeg ikke det blir altså. Det blir det ganske sikkert ikke, sier Margon.

Ekteparet understreker at årsaken til at de tar saken med Altaposten er et ønske om å advare andre:

– Vi ønsker å si ifra til folk – sjekk dekkene nøye når dere leier bil. Det kan være dere kjører på livsfarlige dekk uten å være klare over det.

(Saken fortsetter under bildet)

SLITT PÅ BEGGE SIDER: Både venstre (t.v) og høyre fordekk var slitt inn til korden.

Vanligvis seriøse

Vegvesenets Jørn Simonsen synes det er synd at ekteparet Elstad ikke ble møtt med mer forståelse fra utleieselskapets lisenshaver i Alta, Boreal Travel AS.

– Det at de tar kontakt flere ganger og ber om hjelp viser at de er ansvarsbevisste sjåfører. Ut fra profesjonaliteten utleieselskapet skal ha, må man forvente at de foretar seg noe når dette først har skjedd og det er avdekket noe så alvorlig som dette. Jeg skjønner at ekteparet til slutt setter seg i bilen og kjører til Alta, og registrerer at de har kjørt i lav hastighet. Men klart – hadde de blitt stanset av oss eller politiet, ville det medført en anmeldelse, gebyr og mulig inndragelse av førerkort. Hadde de havnet i en alvorlig ulykke ville straffen for fører blitt enda verre, advarer han.

– Vil dere foreta dere noe ovenfor Hertz eller Boreal Travel som følge av denne saken?

– Nei. På generelt grunnlag opplever vi de store aktørene i utleiebransjen som seriøse. Men dette forteller oss at det finnes dårlige kjøretøy blant utleieselskapene, og at vi absolutt bør holde øye med dem.

– Kan dekkfirmaet som har skiftet dekkene på denne bilen klandres?

– Det er det ingen automatikk i. Dekkene kan ha vært i god stand da de ble satt på. Det hele avhenger av hvor langt bilen har kjørt på disse dekkene i sommer. Uansett kan det være interessant å vite hvilke rutiner Hertz har når de får inn biler etter utleie, hva sjekker de før de leier bilen ut til neste kunde? Hvilke rutiner har de? Og har rutinene vært fulgt i denne saken, spør Simonsen til slutt.

Hertz beklager

Salgs- og markedsansvarlig Hallvard Nerbøvik i Hertz skriver til Altaposten at de vil gjøre alt de kan for å rydde opp i saken:

– Det er svært beklagelig og totalt uakseptabelt at kunden fikk utlevert en bil som ikke var i forskriftsmessig stand. Dette er en alvorlig rutinesvikt fra vår side, skriver han.

– Vi setter våre kunders sikkerhet høyt, og en slik svikt skal ikke forekomme, heter det videre fra Nerbøvik.

Det er lisenshaver Boreal Travel AS som håndterer leievirksomheten i Alta. Det betyr ikke at Hertz løper fra ansvaret:

– Dette er et grovt rutinebrudd hos vår lisenstaker og vi har ikke opplevd dette innrapportert før. Nå jobber vi videre for at slike hendelser ikke skal gjenta seg. Boreal Travel har allerede gjennomført personalmøter knyttet til saken og gått nøye gjennom rutinene forutsjekk av bil med sine medarbeidere. Lisenstaker har også iverksatt umiddelbar, fortløpende kvalitetssjekk av samtlige biler.

Også den manglende kundeservicen etter at det grove avviket ble oppdaget karakteriseres som «altfor dårlig» av Nerbøvik.

– Dette er ikke akseptabelt fra vår side. Det viktigste nå er å ta lærdom av saken for å forsikre oss om at noe tilsvarende aldri skjer igjen.

Hertz har rettet lagt inn en «tydelig anmerkning» til Boreal Travel AS:

– Denne saken er et alvorlig avvik, og vi krever at de rydder opp og sikrer at slikt ikke skjer igjen. Vi kjenner Boreal Travel som en profesjonell aktør, og har tillit til at de følger opp dette på en god måte.

Nerbøvik opplyser at Hertz vil ta direkte kontakt med ekteparet Elstad for å beklage og gi en kompensasjon.

– Vi har også satt i gang en intern prosess hos oss for å sørge for at ingen andre kunder kommer i en tilsvarende situasjon.

På spørsmål om hvilke rutiner selskapet har for sjekk av bil i tiden mellom innlevering fra kunde og utlevering til ny kunde, forklarer Nerbøvik at de har tydelige og omfattende rutiner med en rekke sjekkpunkter som skal utføres både før og etter et leieforhold. I oversikten Nerbøvik har sendt Altaposten fremkommer det at bilen – blant mye annet – skal ha en dekksjekk og eventuelt dekkskift om nødvendig. Blant det som ligger i sjekklista er skaderutine, innvendig og utvendig klargjøring, sjekk av dekk, rutiner for barneseter, sikkerhetsrutine for personell og for kjøretøy, rutiner for service, reparasjon og dekkskift.