Spisestedene ligger på rekke og rad i Alta sentrum. Ikke minst på Amfi Alta. Konkurransen er hard, men Bjørnar Paulsen mener han har funnet sin nisje med Du verden matbar og kan vise til en stabil omsetning de siste årene.

Nedgang på bunnlinja

Til tross for en økende omsetning siste år, viser regnskapet for 2017 at driftsresultatet for Nordlyscafe As har gått ned med 694.000 kroner (se oversikt lengre ned i artikkelen, red. anm). Paulsen forklarer at utvidelsen av restauranten i 2016 også slo inn på 2017-tallene.

– Det kostet litt, sier han med et smil.

Byggeaktivitet inne i restauranten vil også påvirke 2018-tallene. Du verden måttet ta en ufrivillig oppussing etter en vannlekkasje i vår. Restauranten måtte holde stengt i seks uker.

– Oppgradering av restauranten og kjøkkenet vil nok vises på resultatet. Til tross for det går det bra så langt i år og håper at vi kan være fornøyde når året er omme, sier Paulsen.

Lokalt og eksotisk

Fremveksten av flere restauranter, kafeer og spisesteder mener Paulsen er positivt for Alta som by og destinasjon. Han er ikke bekymret for stadig sterkere konkurranse.

– Når flere kommer inn i markedet, så blir det flere som bruker tilbudene. Det ser vi av egne tall. Vi opplever ingen fall i omsetningen, til tross for at de andre aktørene har fulle restauranter. Markedet er bra og konkurransen er god, sier han og legger til:

– Selv ungdommer er flinke til å bruker oss. Våre kunder er alt fra fotballag til bursdager, bryllupsmiddager til hverdagsgjester.

For å skille seg ut i mengden har Du verden matbar gått for en arktisk profil.

– Vi har siktet oss inn på lokal og kortreist mat. Når det gjelder hovedmeny og kveldssegmentet bygges det rundt arktiske produkter. Det arktiske er en rød linje i alt vi gjør – den er ufravikelig, foruten lunsjen der vi varierer noe. Særlig for turister er dette viktig. De er opptatte av lokal mat og spesielt enkelte grupper med turister er opptatte av å smake alt vi har på menyen. Lam, reinkjøtt og kongekrabbe for å nevne noe.

Små marginer

Paulsen legger ikke skjul på at råvarene de kjøper inn er dyre og at bedriften har høye varekostnader.

– Det gjenspeiler seg også på menyen. Samtidig kan vi ikke prise oss ut heller, så det preger nok også resultatet.

– Restaurantbransjen er noe av det tøffeste man kan drive med og det er snakk om små marginer. Det kan også være gode marginer. Ser man opp til de virkelig store aktørene, kan de sitte igjen med et sted mellom 15 og 20 prosent.  Vi er ikke helt der, så det er fortsatt noe å gå på, sier Paulsen.

Årets butikk

Under den årlige sentrerfesten på Amfi Alta ble Du verden matbar tildelt prisen for årets butikk.

I juryens begrunnelse heter det at: «Denne butikken har jobbet målrettet og strukturert gjennom en årrekke, for å utvikle kvalitet på sine produkter og servicegrad. Teamet her har vært dyktige til å tilpasse seg den økte konkurransen i byen, og de har ikke vært redde for å hente impulser utenfra for å spisse konseptet og øke kvalitet på sine produkter. De har jobbet smart for å skille seg fra andre aktører, slik at deres konsept fremstår som unikt og spennende. Teamet i denne butikken har en imponerende arbeidskultur, hvor målet er å levere høy kvalitet til alle sine kunder hvor de alltid byr på det lille ekstra. Dette merkes også på resultatene! Til tross for mye motgang har de klart å fornye seg hvert år, ved å være nytenkende rundt sitt konsept.»

– For oss betyr det mye og viser at senterledelsen er positiv til oss og vårt tilbud, sier Paulsen.

Men akter seg vel for å hvile på laurbærene:

– Fire ganger i året er jeg i Lofoten hos min mentor, Roy-Magne Berglund som blant annet har vært på kokkelandslaget, for å lære om nye retter og oppdatere meg. Kundene kan sånn sett glede seg til mye spennende fremover.