– Korrekt strømregning, lave strømpriser og god service er  minimumskravene vår kunder stiller. Derfor går det hardt inn på oss når vi opplever å bli mistenkt for juks, fastslår Gunn Tove Bjerkan i Ishavskraft.

Personmarkedssjef Gunn Tove Bjerkan i Ishavskraft understreker at ingen privatkunder i Nord-Troms og Finnmark har fått avgift for el-sertifikat plusset på strømregninga. Feilen som oppstår når kundene går inn på "Min side" skyldes at dataprogrammet Ishavskraft benytter seg av, har en visningsfeil som ikke tar hensyn til at privatkunder med fastpris i Nord-Troms og Finnmark er unntatt for både elavgift og el-sertifikatavgift.

Beklagelig

– Vi er opptatt av å være redelige og ordentlige og må bare beklage at det fremkommer feil på portalen vår, som viser at privatkunder i Nord-Troms og Finnmark blir plusset på el-sertifikatavgift. Vi har ikke sendt ut strømregninger til kundene med denne avgiften, så selv om det fremkommer slik når kundene går inn på sin profil på ishavskraft.no, kan vi slå fast at vi ikke har fakturert kundene våre i Nord-Troms og Finnmark feil, sier hun.

I loven som gjelder fra 1.1.2012 går det helt klart fram at de som er fritatt for el-avgift også er fritatt for el-sertifikat.

– Vi følger loven og må bare beklage at den portalløsningen vi har, som er en nasjonal løsning som strømselskapene benytter seg av, ikke tar høyde for at fastpriskundene våre i Nord-Troms og Finnmark er fritatt for avgiften, sier personmarkedssjefen.

– Vi tok umiddelbart kontakt med vår systemleverandør for å få rettet denne beklagelige feilen. Kraftprisene som blir fakturert er den som er avtalt med kundene og vi skal selvfølgelig også sørge for at det er disse som fremkommer i oversiktene når våre kunder går inn på sine profiler på nett.

Ifølge Bjerkan har Ishavskraft fått tilbakemelding fra systemleverandøren om at feilen er rettet opp i på ishavskraft.no.

– Bare feil på portalen

– Men, jeg må få gjenta. Selv om det er feil på portalen, så er ikke avgiftene plusset på strømregningen, forsikrer Bjerkan.

Hun sier det var et sjokk å lese en påstand om at Ishavskraft svindlet kundene sine. Feilen var kun på ishavskraft.no, mens ingen kunder har fått avgiften på strømregningen.

– Vi elsker våre kunder og det er dem vi lever av, så selvfølgelig tar vi ikke avgifter vi ikke skal ta fra kundene, sier hun.

Hun understreker at fritaket bare gjelder for privatkunder, mens bedriftskunder må betale både elavgift og el-sertifikatavgift.

Kundene, som var omtalt i saken, forholder seg foreløpig til nettsiden, men har foreløpig ikke fått regningen. Den forventer de er korrekte.