Altas Citroën-ildsjeler, med Tor Håvard Sund og Dag Krogh i spissen, arrangerte «Citroën i Nord»-treff i helga. 25 gamle og nye Citroën’er og drøyt 40 personer fra Norge, Sverige og Finland var samlet på Alta folkehøgskole.– Da vi var kommet litt over halvveis på den nesten 1.000 km lange reisa til Alta, brant vindusviskermotoren på vår 44 år gamle DS20 i kraftig regnvær, forteller Hans og Alfhild Urskog fra Vågaholmen på Helgelandkysten.– Heldigvis hadde vi med oss vårt barnebarn Alf (13). Vi knyttet en hyssing til begge vindusviskerne og ledet denne inn kupéen, så Alf kunne betjene dem manuelt, forteller ekteparet.– Det gikk ganske greit, selv om jeg etter hvert fikk gnagsår på hendene av hyssingen, legger Alf til, vel vitende om at værvarselet for tilbaketuren til Helgeland tydet på regn og atter regn…

ILDSJELER, VERTSKAP OG PADDE-EIERE: Tor Håvard Sund (til venstre) og Dag Krogh kunne ønske 25 biler og 42 gjester velkommen til treffet «Citroën i Nord» i Alta i helga. Foto: Bernhard Hienerwadel

Kjøpte helt ny Citroën

Helt uavhengig av fadesen med viskermotoren, og uten å ha planlagt det noe særlig, kjøpte Hans og Alfhild en splitter ny Citroën i Alta.– Jeg har lenge hatt lyst på en C4 Cactus. Vi visste for så vidt at Altas Citroën-forhandler var sponsor for treffet og skulle være på plass lørdag formiddag. Men dette var likevel nesten et impulskjøp. Selgeren ga oss en god pris, og da slo vi til, forteller Alfhild.

Komfortabel, futuristisk, innovativ

Med helgelendingenes trøbbel friskt i minne, og på bakgrunn av det franske bilmerkets muligens litt frynsete rykte, tar lokalavisens utsendte en real bilprat med treffets lokale ildsjeler.– Jeg vil avvise at Citroën er upålitelige biler. Mine naboers biler står oftere på verksted enn vår familiebil C5, sier Tor Håvard bestemt.

Bør man være flink til å skru som eier av en Citroën?– Ikke nødvendigvis, men det hjelper, så klart, sier Dag Krogh, som er leder av Alta veterankjøretøyforening.

Hvordan vil dere beskrive bilmerket Citroën med tre ord?

– Komfortabelt, futuristisk og innovativt, svarer Sund og Krogh unisont. Hver av dem eier en DS veteranbil, den såkalte padda, som det mellom 1955 og 1975 ble produsert nesten 1,5 millioner eksemplarer av.

ANDERS & KITTY: Anders Overhalden koste seg på Citroën-treffet på hjemmebane. Hans nyrestaurerte 2CV6 Special fra 1984 er oppkalt etter tidligere eier Kitty Karlsen (Burfjord). Foto: Bernhard Hienerwadel

Måtte skrote – gjorde bot

En annen lokal Citroën-veteranbilentusiast er Anders Overhalden. Han kjører en 1984-modell av den ikoniske 2CV’en som var den mest representerte modellen på treffet i Alta i helga.– Jeg har alltid vært fascinert av Citroën, spesielt padda og 2CV’en. For meg er Citroën ensbetydende med komfort og særegenhet. Min første bil var en Citroën LN. Den måtte jeg dessverre skrote på grunn av rust. For 3 år siden var jeg på bilvrakmottaket i Eiby for å se etter en reservedel til familiens Mercedes. Der sto det en 2CV, klar til å bli presset flat. Da fant jeg ut at jeg måtte gjøre bot for å ha skrotet min første bil, ved å redde denne, sier Anders med et bredt smil om munnen.

Multebil i Kauto– Bilen var blitt avskilta allerede i 1993, og etter hva jeg har skjønt, har den etter dette gjort tjeneste som multebærbil i Kautokeino. Den trengte en svært omfattende restaurering, og den var det veteranbilentusiast Yngvar Heitmann i Eiby som hadde regien på. Vi holdt på i to år til Kitty kunne bli registrert. Hun er oppkalt etter sin tidligere eier Kitty Karlsen i Burfjord, legger Anders til.Sautso og NordkappPå lørdag dro deltakerne til Sautso for å besøke Alta kraftverk. Ellers stod det sosiale i sentrum på Citroën i Nord-treffet som ble avsluttet søndag formiddag.– Noen reiser til Nordkapp på søndag. Andre drar til Tirpitz-museet eller andre severdigheter i Alta, før de enten fortsetter sin ferietur eller drar hjemover, opplyser treffets lokale arrangører, Dag Krogh og Tor Håvard Sund.