1. juni kunne Altaposten fortelle at SmartDok hadde kommet til enighet med Visma-konsernet om et oppkjøp. Visma fikk kjøpe seg opp til å bli majoritetseier i Alta-selskapet.

SmartDok var ved årsskiftet eid av Bjørn Tore Hagbergs Hagberg Holding AS (62 prosent), Per Tore Hansen (10), Trygve Bang Hansen (7), Frode Spein (5), samt Peter Rødberg, Mikal Johnsen, Hugstmyr Invest AS og Midstua Holding AS (alle 2 prosent hver). 8 prosent av aksjene var eid av Smartdok selv.

Verken SmartDok-eierne eller Visma ville kommentere hvilke summer som byttet hender i forbindelse med oppkjøpet av aksjemajoriteten, ei heller størrelsen på Vismas aksjepost. SmartDok-gründer Bjørn Tore Hagberg kunne imidlertid fortelle i et intervju med Altaposten at det var enstemmighet blant eierne i at det var riktig å selge til Visma, og at eierne har solgt seg ned med en forholdsmessig lik andel aksjer.

55 mill. til gründeren

Men i notene til kvartalsrapporten for andre kvartal 2017, fremgår det at total anskaffelseskostnad for aksjeandelen i SmartDok var på 89.715.000 kroner (NOK). Alta-selskapet hadde 16,56 millioner på bok da oppkjøpet fant sted, dermed hentet regnskaps- og teknologikonsernet 73,16 millioner kroner ut av reservene for å holde sin del av avtalen.

SmartDok-eierne som solgte seg ned kunne alle hente inn over millionen på salget. Bjørn Tore Hagberg kan alene notere seg over 55,62 millioner til holdingselskapet sitt Hagberg Holding AS. De øvrige eierne henter inn følgende som følge av salget: Per Tore Hansen (8,97 mill.), Trygve Bang Hansen (6,28), Frode Spein (4,49), de fire siste (1,79).

Solgte forholdmsesslig like stor andel

Selskapets gjeld og eiendeler er i kvartalsrapporten satt til å være like store – 24,4 millioner i cash, utestående fordringer og utstyr, mot 23,9 millioner i blant annet gjeld til eksterne aktører og avgifter.

Avhengig av hvilken eierandel Visma sikret seg (et sted mellom 50 og 100 prosent) verdsetter de selskapet til mellom 89,715 og 179,430 millioner kroner.

Etter oppkjøpet sitter de tidligere eierne på en aksjepost som til sammen utgjør mindre enn 50 prosent. Altaposten kjenner ikke til den nye fordelingen av aksjene. Men SmartDok-gründer Bjørn Tore Hagberg har tidligere opplyst at eierne solgte seg ned med en forholdsmessig like stor andel.

Positivt overrasket

Til Altaposten vil ikke divisjonsdirektør for Visma Software SMB Steffen Torp bekrefte annet enn tallene som fremkommer av det offentlig tilgjengelige kvartalsregnskapet – altså hvor mye de ga for SmartDok-aksjene, hvilke regnskapsmessige vurderinger de gjorde (goodwill, andre immaterielle eiendeler og kontrakter/kundeportefølje), balanse mellom gjeld-verdier, antall aksjer kjøpt og lignende.

Han vil derfor ikke gå inn på nøyaktig hvilken verdi som er satt på selskapet, men henviser Altaposten til SmartDok-direktør Hagberg for detaljer rundt den nåværende aksjefordelingen samt verdisettingen som ble gjort i forkant av oppkjøpet.

Hagberg ønsker ikke å kommentere saken overfor Altaposten.

Men uavhengig av hva som var verdisettingen legger ikke Torp skjul på at han mener Visma har gjort et godt kjøp:

– Vi syntes SmartDok er et godt produkt og et godt drevet selskap, dette inntrykket har styrket seg etter at vi har fått dypere gjennomganger av produktet, herunder også hvordan de vedlikeholder og utvikler SmartDok-programmet. Jeg synes det er særlig artig å se at et selskap i Alta, som ikke har noen tekniske utdanninger på høgskole- eller universitetsnivå, klarer å skape et softwaremiljø som opererer med en veldig moderne plattform. Dette har vært en positiv overraskelse med dette kjøpet, vi tror det er mange muligheter her, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

Divisjonsdirektør for Visma Software SMB Steffen Torp Foto: Visma / pressefoto

Må levere

Det betyr ikke at SmartDok bare kan lene seg tilbake og leve på gamle bragder. Selskapet skal som Altaposten tidligere har skrevet leve videre på egne bein, og må levere resultater.

Dette gjelder også på hjemmemarkedet, sier Torp:

– SmartDok har fått en god markedsandel blant flere større entreprenører i Norge, men særlig i Sør-Norge finnes det muligheter til å ekspandere. Nå har selskapet fått på plass flere selgere i Oslo, der man vurderer en samlokalisering med Visma – blant annet for å kunne dra nytte av å sitte tett på hverandre, sier Torp, og forsetter:

– En annen og litt morsom utfordring er at hovedentreprenørene og underentreprenørene kan møte på utfordringer når de jobber sammen på samme prosjekt. For de bruker gjerne samme app; SmartDok. Dette forsøker vi å se på som en mulighet, ved å kunne tilby nettverkseffekter til kundene. Hvordan dette løses blir spennende å se, sier Torp.

Drahjelp

Arbeidet med å integrere relevante Visma-produkter opp mot SmartDok foregår parallelt med dette. Torp tror særlig SmartDok har mye å hente på dette, ved å kunne tilby eksisterende Visma-kunder en sømløs integrasjon mellom SmartDok og Visma-systemene.

– Vi har et ønske om å se nærmere på teknisk integrasjon, for å finne ut hvilke muligheter som finnes her.

Også på arbeidsmarkedet tror Torp at Visma-tilknytningen vil åpne dører:

– Det er ikke så lett å få tak i softwareingeniører i Alta. Derfor er det ekstra kult at de har fått til dette hos SmartDok. Nyansatte ved kontoret i Alta vil nå være en del av Visma-systemet, med alle muligheter det innebærer for de som ønsker å arbeide i multinasjonale selskaper. Industrielt tror jeg dette i seg selv kan utgjøre et løft for SmartDok, sier han til slutt.