Siden åpningen i 2010 har Peppes pizza Alta sett en gradvis økning i omsetningen, men etter to gode år kom nedgangen. Det bekymrer ikke innehaver Asbjørn Nakken. Han er ikke i tvil om at de fortsatt vil være i Alta om to år også, slik at de kan feire 10 år i Nordlysbyen.

Regnskapet for 2017 viser en omsetning på 15,6 millioner kroner. Det er en nedgang på nesten 1,4 millioner kroner sammenlignet med 2016 og 2015, hvor pizzarestauranten rundet 17 millioner kroner i omsetning. På bunnlinja leverte Peppes Pizza Alta i 2017 785.000 kroner, mot 1,2 millioner kroner i 2016.

Nordlyspizza AS

ÅrOmsetningDriftsresultatÅrsresultat
201715 645 000930 000691 000
201617 086 0001 729 0001 265 000
201517 081 0001 113 000758 000

Slutt med frokost

Nakken forklarer at det var ventet en nedgang i omsetningen og resultatet av flere grunner. Hovedsakelig dreier dette seg om at Thon Alta fikk sin egen restaurant, Brasserie Alta, og avsluttet derfor samarbeidet de hadde med Peppes om frokostservering.

– Resultatet er innenfor normalen. Driften i dag går veldig bra og ting har stabilisert seg. Omsetningen for Juli 2018 viser de samme tallene som for juli 2017, så det lover godt. I tillegg til at vi mistet frokostomsetningen kom kostnadene tilknyttet til sluttoppgjøret for de ansatte som jobbet på frokosten. Den var ikke ubetydelig, sier han.

Flere aktører

Som tidligere daglig leder ved Peppes i Mo i Rana og Finnsnes, i tillegg til å sitte som daglig leder i Alta og Peppes Pizza Hammerfest, har han belegg for å kunne si at inntoget av nye aktører som Pizzabakeren legges merke til.

– Det er klart det har noe å si. Samtidig mener jeg konkurranse er sunt. Det gjelder ikke bare andre pizza-aktører, men også andre restauranter. Markedet er i endring og vi i Peppes gjør også endringer for å følge med på denne utviklingen.

– Her i Alta har vi blant annet tatt grep ved å pusse opp restauranten, noe som også har gitt utslag for regnskapet, naturlig nok.

– Når det er sagt, så leverer fortsatt Peppes Alta meget godt både i Nord-Norge og sammenlignet med resten av landet, sier han.

Små marginer

Nakken forteller at det dreier seg om små marginer i bransjen.  Selv svingninger på 10 prosent kan utgjøre store forskjeller for en restaurant.

– Det å spille på lag med lokale organisasjoner og lag har mye å si for aktører på steder som Alta. Sånn sett er vi heldige som har flere store arrangementer som Altaturneringen i fotball og håndball, Finnmarksløpet med mer.

– Tonje Bohr Iversen og hennes ansatte som har ansvaret for den daglige drifta i Alta må jeg derfor takke. Hun har et enestående forhold til restauranten og brenner for det hun gjør. Det tror jeg også er en del av suksessen til Peppes Alta. Det å ha en engasjert daglig leder som er tilstede er utrolig viktig, sier han.

– Det ble tatt ut cirka 1.000.000 kroner i utbytte i fjor. Hvor gikk disse pengene?

– Vi har, som sagt, gjort en rekke grep for å gjøre oss konkurransedyktige. Blant annet pusset vi opp restauranten og bygget om som følge av at Thon fikk sin egen restaurant. For å få et lån på dette, gikk vi inn med egenkapital, forklarer han.

Godt nok

Nakken avslutter med å si at 2018 så langt har vært et godt, tatt i betraktning av at de har holdt stengt som følge av oppussing og tap av frokostomsetninga.

–  2018-tallene blir derfor noe lavere, men fortsatt innenfor normalen og det som er budsjettert. I budsjettet for 2019 sikter vi inn på en omsetning på 12,5 millioner kroner, noe som er helt normalt for en bedrift som dette.