Bygdelagsleder Ingse Marie Kristensen Tvedt i Kvalfjord og Pollen bygdelag er fortvilet over manglende respons fra politikerne.

– Vi sendte senest i mai sammen med Alta kommune en henvendelse til fylkeskommunen, men det virker ikke som om de tar hensyn til dette i det hele tatt. Ikke når det gjelder ruter, ikke godsbehovet og heller ikke skoleskyss og tilbringertjeneste, sier Kristensen Tvedt.

Støtte fra «naboene»

Bygdelaget jobber nå med en høringsuttalelse til fylkeskommunens samferdselsavdeling som har bedt om ny vurdering av behovet for en kombikai i Kvalfjord. Tvedt sier til Altaposten at hun frykter politikerne har glemt dem som bor i Rognsund og bare bruker rutetilbudene og utbyggingsbehovene der som en salderingspost, som de kan skyve foran seg.

Hun minner om at det er gjort vedtak om kombikai i Kvalfjord tilbake i 2015. Når fylkeskommunen nå ser at alt blir dyrere og tar lenger tid, mener hun de forsøker å løpe fra vedtaket.

Bygdelagslederen for Altneset og Hakkstabben, Merete Bergly, sier de ikke har forfattet noen egen høringsuttalelse, men solidarisk støtter de kravene som Kvalfjord Pollen kommer fram til.

Lite meningsfylt

– Det føles ikke veldig meningsfylt å skulle skrive flere brev, for det vi har påpekt tidligere som går på rutetrafikken, tilbringertjeneste til Pollen og skoleskyssen, det virker det ikke som politikerne har lest i det hele tatt, når man se utfallet av vedtakene i siste fylkestingsmøte. Det mangler ikke på lovnader når de legger den siden til. Etter noen uker ser det ut som løftene er glemt, eller i hvert fall ikke tatt hensyn til. Derfor føles det som om vi sender høringsbrev til intet steds –  og fra ingen og ingen steder vet man jo at man ikke får svar. Ikke engang på spørsmål om sentrale politikere har lest våre tidligere brev med bekymringer knyttet til Rognsund-trafikken, fortviler bygdelagslederen.

Hun innrømmer at hun ikke blir helt klok på hva det er som foregår, for skoleskyssen skal fjernes, tilbringertjenesten til Pollen er helt uklar, flytekaia som ble fjernet fra Pollen, den er muligens tenkt erstattet, men folk får ikke vite noe.

Feilaktig grunnlag?

Bakgrunnen for høringa er at fylkestinget allerede i 2015 vedtok bygging av kai for det de kaller bilførende hurtigbåt, også kalt for kombibåtkai. Fordi erfaringstall fra andre steder viser at bygging av slik kai blir betydelig dyrere enn de 14,1 millionene som selskapet Ivest Consult har beregnet, ønsker samferdselsavdelinga å kvalitetssikre behovet for ei slik kai. Assisterende samferdselssjef Jørgen Blix skriver at kaia kan komme på mellom 30 og 40 millioner kroner.

– Det ble ikke foretatt noen høring da skoleruta i Rognsund ble fjernet, men fergelemmen som er vedtatt bygget, den skal ut på høring fordi fylkeskommunen mener det lite trafikkgrunnlag. Så lenge den båten som skulle ha vært satt inn i rute, ikke har gått der den skulle, men har blitt benyttet andre steder, så får man heller ikke en holdbar statistikk over trafikken. Altså er ikke tallene etter mitt skjønn gode nok, de som ligger til grunn for å hevde det ikke er behov, sier Tvedt.

Hun minner om at statistikken for 2017 inneholder store hull for de periodene at AltafjordXpressen har vært tatt ut av rute og benyttet andre steder. Hun mener det er enkelte saker i Rognsund som hadde vært enkelt å ordne opp i, men mener politikerne mangler vilje til å gjennomføre det som skal til.

– En rekke ting koster ikke særlig mye heller og politikerne lover, men skjer det noe? Nei, ikke i det hele tatt, sier Tvedt.