De lyser opp dagen for alle – også de som er rammet av barnekreft.

– Vi leste om dette og ønsket å være med. Det er fint å støtte opp om barnekreftsaken, på en så enkel måte, sier Andreas Mathilassi.

Det er ikke rart at han smiler med lillepia i armene, – et halvt år gamle Mathilde som lyser om kapp med smileysene på rundballene. I tillegg er sommeren god og de myrpregete jordene har godt av litt tørke.

VILLE VISE: – Da oppfordringen kom fra Felleskjøpet, og vi ligger så bra til mot veien, ville vi være med og lyse opp dagen for folk, sier Andreas Mathilassi som koser seg i sola sammen med datteren Mathilde. Foto: Kita Eilertsen

Det er helt på starten av E45 mot Kautokeino du blir møtt av smilefjesene. Høyballene har fått på seg gul plast, og er påtegnet smileys i mange varianter. Her er kjærlige, hellige, sinte, glade smileys.

–  Vi er blitt oppfordret til å lage smilefjes, så da tegner vi på med sprittusj. Det er for å spre glede for de som er rammet av barnekreft, gjøre hverdagen deres litt lysere, forteller Silje Tangen.

Det er begrenset tilgang på de gule plastrullene til høyballene, så hver bonde får noen ruller hver, og de som bor nær veier der mange ferdes, blir prioritert. For hver rull med plast bidrar bøndene, Trioplast og Felleskjøpet med ti kroner hver – penger som går til barnekreftforeningen.

Det blir 200.000 rundballer og 300.000 kroner til barn med kreft.

Kunstnerne

Det er Andreas sine to nieser, Adéle og Amalie Mathilassi, som har tegnet smileyene. Adéle er med oss ut på jordene.

– Dette er fint å være med på, artig at de vises for folk som kjører forbi, sier 16-åringen som skal begynne på design på videregående om en måneds tid.

Hun er glad i å tegne, så smileysene var nok ikke noe problem for henne, selv om de heller ikke gir de store kunstneriske utfordringene.

Smilefjes-kampanjen

Det er Felleskjøpet Agri og Barnekreftforeningen som har lansert kampanjen Smilefjes.

– Vårt ønske er at hele Norge skal smile for barnekreftsaken, sier initiativtakerne.

Siden 2016 har Felleskjøpet Agri lansert rosa og blå rundballer for å støtte bryst- og prostatakreftforskning. Kampanjene har skapt stort engasjement. I år er fargen gul til inntekt for Barnekreftforeningen og rundballene skal pyntes med smilefjes, skriver Felleskjøpet i en pressemelding.

Nå samarbeider de med Trioplast og norske bønder.

– Gjennom Smilefjes utfordrer vi norske bønder til å tegne smilefjes på de gule rundballene, og vi oppfordrer alle nordmenn til å dele et smilefjes med hverandre i sosiale medier. I år skal smilet være et symbol for barnekreftsaken, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri.

Kampanjen lanseres sammen med Barnekreftforeningen.

– Smilende gule rundballer vil bidra til økt oppmerksomhet for Barnekreftforeningen. Vi vet at positivitet er viktig for de som rammes og for saken, og vi gleder oss til å se Norge smile for barnekreft, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Hun tror kampanjen blir ekstra engasjerende når folk kan delta ved å dele smilefjes med hverandre.

– Et smil representerer varme, omtanke, og glede. Ting som er viktig for barn og familier som er rammet av kreft. Et smil kan utgjøre en stor forskjell og det håper vi Smilefjes-kampanjen også vil gjøre, sier Nicolaysen.

Hos familien Tangen og Mathilassi i Alta er det full enighet om det.

– Det er så mye negativitet rundt omkring, så det er fint med noe som er positivt.

Etter hvert som slåtten blir tatt, vil det ganske sikkert dukke opp flere smileys rundt omkring i landbrukskommunen Alta.