Årets sesong har vært den klart tyngste i Bjørn Terje Heggelis rallycrosskarriere. Altaværingen har møtt motgang tidligere, men det kan ikke sammenlignes med problemene som har fulgt Heggeli-teamet de siste månedene.

Låste bakhjul

Til tross for gode forberedelser og en slankere utgave av «Mini-tanksen», som han selv kaller sin lett synlige gule rallycrossbil, har ikke den tidligere scootercrosskongen vært i nærheten av pallplass i noen av årets NM-runder. Forrige helg måtte han bryte etter en krasj. I et desperat forsøk på en etterlengtet opptur satte han kursen for Piteå, der andre løp i «Norrlandsveckan» ble arrangert onsdag denne uka. Heller ikke det ble en suksess.

STARTET TO HEAT: Bjørn Terje Heggeli prøvde lykken i Piteå, men måtte gi opp da bakhjulene låste seg gang på gang. Foto: Magne Ek

– Det er egentlig ikke så veldig mye å si om løpet i Piteå. Det føyde seg bare inn i rekken av uheldige hendelser og mekaniske problemer som har forfulgt oss i år. Jeg fikk litt trøbbel allerede på oppvarminga, men mine dyktige mekanikere fikset biffen slik at jeg kunne stille til start. Det stoppet imidlertid ikke der. Plutselig låste begge bakhjulene seg i første heat slik at jeg snurret, og da det samme skjedde i andre heat var det bare å kaste inn håndkleet, sier han til A-sporten.

Stygt motorhavari

Heggeli og hans mekanikere tok mesteparten av bilen fra hverandre og satte den sammen igjen uten å finne noen åpenbare feil. Det ga selvsagt ingen god følelse, men altaværingen vurderte likevel å kjøre til Kalix, der finalen i «Norrlandsveckan» går av stabelen på lørdag.

– Vi overnattet i Piteå, og siden vi ikke fant feilen valgte vi å teste bilen på samme bane som ble brukt i onsdagens løp. Jeg kjørte først en rolig oppvarmingsrunde, og begynte så å gi litt mer gass. Etter bare en halv runde smalt det skikkelig fra motoren. Det kom noen voldsomme ulyder, så da var det bare å stoppe bilen umiddelbart.

Kjørte hjem til Oslo

Han og mekanikerne rullet bilen rett inn i teambussen, og i stedet for å kjøre til Kalix satte han kursen sørover. I løpet av dagen er han tilbake i Oslo. Hva som skjer videre er usikkert.

FANT INGEN LØSNING: Team Heggeli så opptak av heatene for å finne ut hva som var feil med bilen, men lyktes ikke. Foto: Magne Ek

– Den opprinnelige planen var at Trond Stensbøl, som er motorbyggeren min, skulle ha motoren inn til en overhaling når årets sesong var unnagjort. Etter havariet i Sverige stiller saken seg annerledes. Vi vet fremdeles ikke hvor ille det er, men det er helt klart en alvorlig feil. Problemet er at Trond er en svært opptatt mann, og det er langt fra sikkert at han har tid til å fikse motoren før vi tar fatt på de to siste NM-rundene. Jeg vet at han har en ekstremt hektisk timeplan, sier han.

Økonomisk smell?

– Det er selvsagt også et kostnadsspørsmål. Hva blir prislappen på denne reperasjonen? Jeg tør knapt spekulere, men jeg blir ikke direkte overrasket hvis vi kommer opp i en sekssifret sum. Bare å starte det neste løpet vil koste meg 15.000-20.000 kroner i nye dekk og påmeldingsavgift, så vi må gjøre en totalvurdering når vi kommer så langt. Men først må vi få sjekket om Trond i det hele tatt har mulighet til å gjøre jobben. I verste fall er sesongen over for min del allerede nå, sier Heggeli.

Den neste NM-runden kjøres i Lyngdal 25.- og 26. august. Så avsluttes sesongen på Gardermoen en måned senere.

– Jeg har veldig lyst til å kjøre det siste løpet, så forhåpentligvis får vi bilen klar før den tid. Etter alle disse problemene hadde det vært moro å avslutte sesongen med en liten opptur, avslutter han.