Hittil i år har UP hatt nok å gjøre med å kontrollere veiene i Nordland, Troms og Finnmark. Det gjøres nemlig stadig flere førerkortbeslag og overtredelser som følge av rus, fart og adferd. Det er særlig ruskjøring som vises godt i statistikken.

UP i Nord-Norge har hittil i år beslaglagt 543 førerkort. 112 av dem skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand. Det oppdages også stadig flere overtredelser som følge av rus og alkohol, skriver UP i en pressemelding.

– Vi ser at antall rusavsløringer fortsatt øker noe, og grovt sett kan vi si at en tredel er alkohol og to tredeler er annen rus/kombinasjonsrus, sier distriktsleder Geir Marthinsen i Utrykningspolitiet.

Forskjellen mellom avslørte rusførere og beslag førerkort for rus skyldes at noen har hatt lavpromille, mens andre ikke har hatt førerrett. Det er dessuten gjort flere pågripelser, fra 175 til 256. Disse pågripelsene er hovedsaklig knyttet til narkotikakriminalitet.

Rus har økt med over 100 personer de to årene, fra 127 til 231 overtredelser. Og adferd har økt fra knappe 1.000 til 1.662.

Også høy fart

Også førerkortbeslag som følge av høy fart øker, fra 332 i første halvår 2016 til 406 i 2018.

Det gis også mange overtredelser som ikke førte til beslag. Her har overtredelsene økt både for fart, rus og adferd. Mens det i 2016 var 5.535 som kjørte for fort første halvår, er det nå 9.081.

– Det er en betydelig økning i antall fartsovertredelser sammenlignet med tidligere år – noe som henger sammen med at vi inneværende år har hatt som mål å øke innsatsen knyttet til hastighetsovertredelser, sier Marthinsen.

I tillegg var det en «snill» vinter som gjorde at UP fikk holdt flere kontroller. Men de vil likevel ikke konkludere med at det er en såpass negativ utvikling.

– Det at vi har klart å gjennomføre flere kontroller gjør sitt til at det har blitt flere reaksjoner. Likevel er det for mange som kjører for fort – og dette til tross for at de aller fleste veifarende opptrer med en adferd det står respekt av, sier distriktslederen.

De fleste kjører bare litt for fort

De fleste som kjører over fartsgrensen begrenser seg til å kjøre noen få kilometer for fort. Registreringer for 2017 viser at kun 6,2 prosent av det samlede trafikkarbeidet foregår med hastighet mer enn 10 km/t over fartsgrensen. Tilsvarende tall for 20 km/t over fartsgrensen er 1,04 prosent og for 30 km/t over fartsgrensen 0,22 prosent. Det er på veger med fartsgrense 100 km/t det er høyest andel grove overtredelser, både når det gjelder 10 km/t, 20 km/t og 30 km/t over fartsgrensen (Statens vegvesen (2018), Trafikksikkerhetsutviklingen 2017).

Uoppmerksomhet tar flest liv

– Målet vårt er å bidra til færre ulykker med hardt skadde og drepte, og da vet vi at det å få ned hastigheten og få bort ruskjøringen vil gi et betydelig bidrag. Imidlertid må vi ikke glemme at uoppmerksomhet er en betydelig utfordring i trafikken, og uoppmerksomhet hos fører av motorkjøretøy bidrar til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken, slår Geir Marthinsen fast.

– Da gjenstår det bare å oppfordre alle veifarende til å bidra til en trafikksikker vei, avslutter han.

Tallene er resultat av kontroller per første halvår 2018, gjort av Utrykningspolitiet distrikt 5; Nordland, Troms og Finnmark. Tall fra lokalt politi er ikke med.