Amfi får lov å bygge på den gamle Scania-tomta, der verkstedet engang lå, og utover P3 og P4. Med 9.000 kvadrat og en grønn park på taket lover det godt for fremtidens handel.

– Jeg er fornøyd. Nå er det opp til oss å få et lønnsomt prosjekt. Jeg vil gi ros til politikerne, som har fattet et godt vedtak for Amfi og for Alta sentrum. Det er viktig å ha byutviklingsperspektiv i dette, sier senterleder Frode Wilhelmsen ved Amfi Alta.

KAN SMILE: Senterleder Frode Wilhelmsen gleder seg til å presentere vedtak og regulering for prosjektgruppa for utbygging av Amfi Alta. Foto: Vidar Kristensen

Han er svært glad for at kommunestyret 18. juni enstemmig sa ja til reguleringsplanen. Tomta måler rundt 2.000 kvadratmeter. Men med en utvidelse mot P3 og P4, samt bygging i høyden, planlegges 9.000 nye kvadratmeter.

– Samtidig som vi har ventet lenge,  har vi veldig stor respekt for at både administrasjonen og politikerne har mange hensyn å ta. Men jeg er veldig glad for et enstemmig vedtak. Et vedtak som er godt for oss og godt for Alta sentrum, sier han.

Den nye parkeringskjelleren skal bli kommunal. I 1. og 2. etasje blir det kjøpesenter, og så er det planlagt for boliger i 3. og 4. etasje. Men disse er det Alta kommune som har rettighetene til.

Kommunestyret mente at reguleringen er i tråd med overordnet byutviklingsstrategi for Alta – der det skal legges til rette for mer handel, boliger og liv i hjertet av byen. Kommunestyret gjorde selv endringer fra administrasjonens innstilling og vedtak i planutvalg. Den store forskjellen er at Amfi Alta får det arealet de ønsket og får bygge en stor gangbru i stedet for en liten.

Det er Thon ved Komsa Eiendom som har gjort et privat reguleringsplansarbeid med sikte på utvidelse av Amfi Alta på A9, Scania-tomta mot Bjørn Wirkolas vei, men også med betydelig bygging inn mot P3/P4. Derfor ble det nødvendig med ny reguleringsplan.

Tre lange år

Tre år har gått siden det første møtet om å få bygge på Scania-tomta i juni 2015.

– Vi synes at dialogen med administrasjonen kanskje tok veldig lang tid og har vært i overkant krevende. Vi hadde håpet på en litt raskere saksbehandling, forteller han åpenhjertig.

– Nå håper jeg bare at mine kolleger i Thon/Amfi er enige i at vi skal gå igang, sier Frode Wilhelmsen.

Kommunestyrevedtaket kom så tett opp til sommeren at prosjektgruppen for Amfi Alta ikke har rukket å møtes ennå. Derfor er det med stor spenning senterlederen venter på neste prosjektmøte.

– Nå blir det opp til oss å få til et lønnsomt prosjekt. Olav Thon-gruppen er stor og har mye midler. Men de vil ikke investere i ulønnsomme prosjekter, slår Frode Wilhelmsen fast.

Etter sommeren vil prosjektgruppa diskutere hvordan de skal forholde seg til vedtaket. Om de fortsatt anser prosjektet som lønnsomt, vil de gå igang.

Slik knyttes byggene sammen

Det nye bygget blir et selvstendig, frittstående bygg som skal knyttes sammen med det gamle med ei gangbru. Gangbrua blir mellom andre etasje i den gamle og den nye delen. Selve plandokument er utarbeidet av Rambøll.

REGULERING: De nye planene til Thon Eiendom omfatter Scania-tomta, samt P3 og P4. Foto: Rambøll

Det etableres en park oppe på P4. Det skal også bygges heis og trapp fra parkeringskjelleren. Gangbrua skal bygges uten åpning.

Utbyggeren må dessuten sørge for nok strøm og lys til salgsboder under gangbroen. Amfi fundamenterer og tilrettelegger for leiligheter eller offentlig tjenesteyting, og overlater rettighetene til kommunen. Dette skal ivaretas uten utbyggingsavtalen. Administrasjonen får også fullmakt til å godkjenne fasader og det estetiske. Og

I tillegg må korttidsparkeringa utenfor Byghagen tas ut av planer.

Handelssentre utvikles

– Vårt sentrum er ett av de unge bysentra i norsk sammenheng. Nå begynner Alta bysentrum å bli bra. Hvis Alta skal henge med i kampen som handelsby, må det skje utvikling. Og den ønsker Amfi Thon å være med på. Samtidig ønsker vi også at andre private skal delta i utviklingen, sier Wilhelmsen.

Han viser til en stadig utvikling i Tromsø, men også i Haparanda og Hammerfest.

– Det skjer mye i Alta. Ved siden av våre planer, har vi en friskus med Jonas Haugen. Sammen er vi mange som skal utvikle sentrum, sier han.

I dag er Amfi Alta på 25.000 kvadratmeter og har 70 butikker. Alta storsenter sto først klart i år 2.000. I 2009 kom utvidelsen og nå kan Amfi Alta endelig gå i gang med trinn tre – hvis de vil.