Eier og daglig leder ved Alta Motorsenter AS, Ole Steinar Østlyngen, har på ingen måte latt sommervarmen lede han inn i fristelsen til å ta ferie ennå. Fra kontorlokalene på hemsen som overskuer de nylig utvidede og renoverte butikklokalene foregår konstaterer han at det fortsatt siger inn kunder. På verkstedet er det full aktivitet. Selgerne er i godt driv. Og utenfor ytterveggen pågår arbeidet med siste byggetrinn av storsatsingen deres for fullt.

Egen scooterbutikk

Når SB2 Utvikling AS er ferdig med siste byggetrinn 1. oktober kan Alta Motorsenter ta en nødvendig omrokkering:

– Vi får omkring 250 nye kvadratmeter nå, som skal romme ny scooterbutikk og nytt scooterverksted. Scooterfolket vil gjerne ha sitt eget «miljø», og vi tror denne endringen vil settes pris på. Nå står scooterne plassert litt hist og her, når alt står ferdig blir det mye bedre.

– I tillegg flytter vi vaskehallen ut av bilverkstedet. Dermed får vi plass til tre til bukker. Det trengs, sier Østlyngen.

Tilleggsareal

«Sjefen sjøl» jobber blant mye annet med å sikre noe tilleggsareal som omkranser eiendommen. Det er ikke snakk om mange kvadratmetrene, men de kommer godt med:

– Tomta vår er på 5,5 mål, mener jeg å huske. Av dette er 4,6 eller 4,7 utbygd. Da blir det lite plass til parkering og annet utenomhus. Alle her på Aronneskjosen får tilbud om å kjøpe tilleggsareal i tilknytning til egen eiendom, så når prissettingen er gjort går vi til innkjøp.

– Så da blir det slutt på byggeaktiviteten for Alta Motorsenters del?

– Åh, nei, langt derifra, sier Østlyngen og ler:

– Vi skal fortsette å vokse. Og kapasiteten er sprengt allerede.

Rundt svingen

Løsningen finnes i svingen like ved dagens lokaler. Alta Motorsenter vil legge inn bud om å få kjøpe nabotomta, når denne legges ut for salg.

– Vi ønsker å gjøre enda mer innenfor samme bransje. Vi snakker kanskje utleie, kanskje dekk, kanskje vask. Rett og slett etablere et mer fullkomment tilbud. Vi ser at dette gir oss muligheter til å løse problemene med kundeparkering, kanskje blir vi å bygge et parkeringshus. Mulighetene er mange, og vi har mye vi ønsker å gjøre, sier Østlyngen.

– Bygger dere et frittstående bygg da, eller forlenger dere det dere har i dag til å strekke seg rundt svingen?

– Det er for tidlig å si noe om. Men jeg vil søke om å omregulere slik at vi får flyttet et snødeponi fra dagens lokalisering mellom de to eiendommene til enden av den nye tomta, sier Østlyngen.

– Når drar du på handletur?

– Denne vil jeg forsøke å kjøpe så snart den er klar.

(Saken fortsetter under bildet)

VIDERE BYGGING: Om Ole Steinar Østlyngen får det som han vil kommer skogen i midten av bildet til å bli erstattet med et Alta Motorsenter som strekker seg langs hele svingen. Han ønsker under alle omstendigheter å sikre seg tomta, for å ha armslag til videre vekst. Foto: Tom Skoglund

Byggejobb rammet omsetningen

Alta Motorsenter måtte se omsetningen falle med 15 millioner i fjor.

Etter å ha passert 200 millioner i omsetning og notert seg drøyt 10 millioner i driftsresultat i 2016 ble fjoråret en nedtur for Alta Motorsenter. Det vil si, om du kan kalle en omsetning på 185 millioner og et driftsresultat like under fire millioner for en «nedtur».

Ole Steinar Østlyngen peker på den krevende utbyggingen som forklaring på svikten. For mens jobben i og rundt lokalene har pågått har hele bedriften vært i bevegelse, med konstante forstyrrelser av drifta.

– Det påvirker drifta når vi har så mye som skjer rundt oss. Dette gir også litt utslag for 2018, likevel ligger vi hittil i år an til å slå 2016-rekorden, sier han.

Sett utenfra kan forklaringen på omsetningssvikten i 2017 også ligge i «naturlige svingninger». Alta Motorsenter har nemlig en pussig omsetningskurve med store hopp og noe tilbakegang:

  • 2008: 61 mill

  • 2009: 59 mill (minus 2 mill)

  • 2010: 80 mill (pluss 21 mill)

  • 2011: 134 mill (pluss 54 mill)

  • 2012: 124 mill (minus 10 mill)

  • 2013: 119 mill (minus 5 mill)

  • 2014: 118 mill (minus 1 mill)

  • 2015: 150 mill (pluss 32 mill)

  • 2016: 200 mill (pluss 50 mill)

  • 2017: 185 mill (minus 15 mill)

– Jeg tror det er helt reelt at vi når en omsetning på nærmere 300 millioner om noen år, uten å utvide lokalene eller få tilført nye merker. Vi har på ingen måter nådd taket, her ligger et stort potensial i omlandet til Alta, Finnmark og Nord-Troms, sier Østlyngen.