Etter lengre tids arbeid med å bygge opp merkevaren Finnmark Rein så vel som å sikre reinkjøttet en eksklusiv status og et rykte som prima råvare til de lekreste retter, kan både reineiere og kjøttprodusenter – herunder også konkurrenter – høste fruktene. For med statusøkning og høyere priser har man sakte men sikkert sikret gode marginer på kjøttet.

– Reinen har en unik status i Norge nå. Flere deler av matbransjen har hatt en nedadgående trend, men for reinkjøtt peker pilene fortsatt én vei – oppover. Det handler mye om merkevarejobben vi i Finnmark Rein allerede har gjort, sier Figved uten blygsel.

– Mye av løftet har vi fått til fordi reineierne har vært med, i samarbeid med gode leverandører har vi kunne levere kjøtt av så høy kvalitet.

Har fått tilbud

Reinkjøttets popularitet har ikke gått investorer hus forbi. Figved forteller at de gjennom årene har blitt kontaktet av til sammen tre forskjellige aktører, som har vært interesserte i å kjøpe opp selskapet.

– Noen har banket på døra i flere år. Vi har opplevd at mange er interessert i oss, og med bakgrunn i dette kan det ha oppstått rykter om at vi er til salgs. Men det er vi altså ikke.

– Det har ikke fristet å selge?

– Jeg er alltid i en eller annen prosess, og alt er selvfølgelig til salgs om prisen er riktig. Selv er jeg en «firestarter», en som gjerne går inn tidlig i prosessen, starter bålet og får det til å fatne godt. Men så er ikke jeg den som blir sittende og legge mer ved på bålet for å få det til å brenne litt og litt sterkere.

Mye å hente

– Høres nesten ut som at du er «ferdig» med reinkjøtt?

– Nei, overhodet ikke. Det er fortsatt mye å hente, mye som kan og bør gjøres. Jeg er overhodet ikke ferdig med reindrifta, og har ikke tenkt å gi meg før reinkjøttet passerer Kobe-kjøttet i popularitet og eksklusivitet, sier han og ler godt.

– For å få dette til må vi gjøre ting litt annerledes. I dag ligger omsetninga i å stykke opp dyret og sende det ut til butikkene. 60 prosent av omsetninga er finnbiff. Jeg tror det neste store løftet som kommer vil være innen foredling. Vi har så smått begynt med røykakjøtt, dette kommer for fullt nå til høsten. Så ser vi et marked innen salting, tørking og «ready-to-eat»-produkter. Vi har ikke kapasitet til å ta løs på en slik jobb selv, men jeg vil være den første kunden til de som virkelig tør å satse på slik videreforedling, lover han.

Ser til utlandet

Også det utenlandske markedet har enormt potensiale:

– Vi jobber mye mot flere utenlandske marked, særlig Asia og EU. De er interessert også i deler av reinen som ikke nordmenn er så opptatt av.

– Vil dere og de andre aktørene i reinkjøtt-markedet i Norge klare å svare på en økt forespørsel fra et mye større, utenlandsk marked?

– Det er en av utfordringene. For slik det er i dag klarer én av de tre kjedene alene å sluke all produksjon, om de virkelig ønsker det. Volumet på rein er bitte lite sammenlignet med øvrige kjøttvarer, så potensialet er tilsvarende stort, sier Figved.