Syklisten Kjell Iver Suhr trives på strekningen Alta-kommunegrensen vest, men reagerer på dårlig tilrettelegging. En ting er trafikkfarlige tuneller uten sykkelbane, sier han, noe annet er de mange småtingene han mener det bør koste lite å fikse.

– Jeg tror vi snakker om lommerusk, sier syklisten, som viser til utfordringer med å sykle de fredelige gammelveiene rundt tunellene.

– Jeg har selv syklet rundt dem alle, og det er ikke spesielt godt tilrettelagt for syklende. Det er stengt med bommer og store steiner, man må klatre over autovern, det er gruspartier, og det er heller ikke skiltet, sier Kjell Iver.

– Med enkle midler kunne det vært mye bedre tilrettelagt for syklende og gående, og man ville også ivaretatt trafikksikkerheten på en bedre måte, sier han.

Velger turen rundt

Fjorden på vestsiden blir stadig mer populær blant syklende. Folk sykler til hyttene sine i Langfjorden, Øksfjordbotn og Kvænangen. Faktisk er det lov, sier Suhr, å sykle gjennom tunellene ved Storvika og Melsvika samt Algas, når den står klar.

– Det har jeg fått opplyst fra en sykkelentusiast som arbeider i Staten vegvesen. Men tunellene kan oppleves som farlige, særlig hvis det kommer trailere. Derfor velger mange å sykle rundt. De gamle traseene gir den beste opplevelsen, så jeg håper de ansvarlige gjør det som må til for å gjøre reisen bedre og tryggere, sier Suhr.

– Nå som man ennå holder på, kanskje fins det noen kroner til overs å bruke på dette, sier Kjell Iver, som har sendt epost med sykkel-hjertesukket til folkeshelsekoordinator Gjermund Abrahamsen Wik i Alta kommune.

Balldytting

– Fikk Kjell Ivers henvendelse i går. Kan love at den eposten fortjener å følges opp, sier sistnevnte Wik til Altaposten.

– Det er et stort skår i gleden at man i milliardsatsingen Alta Vest kun tenker på bilistene. Rett nok fins det mange i Statens vegvesen som tenker sykkel, men i de virkelig store prosjektene er de tydeligvis fraværende. Du burde kontakte dem å høre, men jeg er redde de bare dytter ballen videre til fylkeskommunen eller kommunen, sier Wik, som tirsdag denne uken hadde ingen ringere enn rikspolitikeren Lars Haltbrekken på besøk for å lære av storsuksessen Sykkelbyen Alta.

Wik bekrefter at det uheldigvis er et nokså markant skille ved bygrensen, etter den må syklistene vingle på hvitstripa med biler dundrende forbi, samt risikere å bli blåst veggimellom av en trailer i tuneller. Det siste ikke sagt av Wik, men syklisten Kjell Iver.

Vil toften miste veiidyllen?

Wik tror Isnestoften kan bli et typisk eksempel på det han betegner som lite offensiv holdning fra vegvesenet.

– Signaler går på at gammelveien rundt toften ikke skal vedlikeholdes. De mener visst at folket som bor der kun trenger en vei for å koble seg på. Men strekningen er lang, så det kan bli mye omvei hvis man skal den ene eller annen retning, sier han.

– Det er tenkning som går stikk i mot det jeg driver med til daglig, sier folkehelsekoordinatoren og den tidligere prosjektlederen for Sykkelbyen Alta.

– Vegvesenet burde være mer ambisiøse på syklistene, turistene, miljøets og folkehelsens vegne. De burde for det første tilrettelagt for sykkelvei inne i tunnelen, og dernest fått på plass skilting og fjernet de bommene, steinene og gruspartiene som Suhr tar opp.

I ALLES INTERESSE: – Syns de ansvarlige kunne hoste opp lommerusket som må til for å fikse framkommelighet rundt gammelveiene, sier mosjonssyklisten Kjell Iver Suhr. Et utspill Gjermund Abrahamsen Wik og Sykkelbyen Alta støtter fullt ut. Foto: Hanne Larsen