– Er man villig til å trille sykkelen forbi en og annen bom, så er det fullt mulig å sykle utenom alle sju tunnelene på strekningen Hjemmeluft til Langfjord på sommerstid, sier delprosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen.

– Og det vil jeg faktisk kalle brukbart tilrettelagt for sykkelfolket, sier han. Fra Hjemmeluft til Kvenvik er det hundre prosent tilrettelagt med gang- og sykkelvei. Fra Kvenvik og videre langs gammel E6 til Kåfjord.

Dahle sier han forstår ønskene om sykkelveier videre fra Kåfjord til Langfjord, men må forholde seg til vedtatte planer, som ikke tok høyde for slikt.

Skjebnen avgjort

Det ble søkt om å åpne tuneller for syklister i Storvik, Melsvik og kommende Áilegasstunnelen. Dette ble godkjent av vegdirektoratet under forutsetting av at det ble forsterket belysning og ventilasjon i tunnelene. Dette er utført på gjeldende tunneler, sier Dahle.

– Det ligger i bygging av nytt å legge ned det gamle, sier Dahle. Ergo vil det heller ikke bli skiltet, slik Kjell Iver Suhr etterlyser.

En stein i veien

– Finnmark har kun E6 som innfartåre mot Troms, og nødveier er kjekt å ha hvis tuneller må stenge over lengere tid, sier Dahle. Gammel E6 forbi Melsvik til Kråknes blir omklassifisert til kommunal vei. Strekningen Langnes til Finnes ute på Toften blir omklassifisert til kommunal/fylkesvei. Resten av gammel E6 blir stengt med bommer, det vil si på strekningene Storvikeidet til Kielva, Ølvika til Kråknes og Finnes til Storsandnes.

Og hvis man som fotgjenger eller syklist takler manglende vedlikehold, eksempelvis nedrast stein, så har man langturer foran seg også uten å måtte sykle tunellene. Dette betyr i praksis at uroen for Isnestoften i noen grad er ubegrunnet; dersom man ser bort fra ulempen med bommene, blir det etter det vi forstår fra vegvesenet, mulig å sykle «yttersida» fra Langnes til Finnes og videre til Storsandnes.

Som best man kan

– Alta kommune har gjort en formidabel jobb, og Statens vegvesen har prøvd å lytte og tilrettelegge som best vi kan ut fra vedtatte planer. Å si at vi ikke gjør tiltak, syns jeg blir feil, sier Torgeir Dahle.

Vi tar også med at den nye Skarvbergtunnelen i Porsanger blir bygd med større tunnelprofil, hvor gang og sykkelvei blir adskilt med rekkverk mellom harde og myke trafikanter.

HAR TENKT SYKKEL: – Mer korrekt å si at vi har gjort en god innsats, sier Torgeir Dahle i Statens vegvesen. Foto: Arkiv