Nå er Stigh Aarstein og Mats Jakobsen i selskapet Myevents AS som arrangerer Nordnorsk handelsmesse klare med det meste til årets utgave av messa som kommer til Finnmarkshallen i oktober.

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss og til årets messe satser vi på å leie håndballhallen i tillegg til Finnmarkshallen. Det betyr at vi bygger en større såkalt "Funpark" for ungene, vi får et opplegg der med VR så her blir det noe for ungdom også som kan ta på seg VR-briller og oppleve parken med dem på seg, forteller Stig Aarheim.

Har fått gode råd

Han sier de har lyttet til erfarne messefolk fra den gode gamle Nord-Norge messen. Rådet er at de bør ha større kaféplass for de besøkende.

– Det har vi tatt til oss og vil derfor ha tre ulike utsalgssteder blant annet for å unngå kø, sier Jakobsen. Aarstein legger til at det alltid er nyttig å lytte til dem som har gjort noe liknende som dette før, for der kan man plukke opp mye tips til hva som fungerer og hva som neppe vil fungere.

Like mye for mor som for far

– Det blir motor og fritid, scooter og caravan også i år som kommer til å være toneangivende, men her blir minst like mye for mor som det blir for far, for å si det slik. Og en viktig sak for oss, det er at lokale utstillere får fortrinnsrett hvis det blir kamp om plassene. Vi kan likevel røpe av vi får en el-bilprodusent som utstiller og vi får de siste utgavene av luksusmodeller fra Porsche, Rover, Jaguar og Opel, sier Aarstein.

Fjoråret var bra

Han forteller at det var 50 prosent flere besøkende i 2017 enn hva de mest optimistiske lokale ekspertene hadde regnet med. Det er også en av grunnene til at de kommer tilbake. Aarseth og Jakobsen mener det var rundt 6.000 besøkende innom i fjor, og tallet har de kommet fram til gjennom en beregningsmodell.

– Det var 4.724 betalende som besøkte oss. I tillegg gikk alle under 16 år gratis, så vi tror nok 6.000 besøkende var innom i løpet av helga. Og akkurat det at så mange besøkte oss den gang ga oss lyst til å arrangere på nytt, sier Aarstein. Som skryter av det lokale næringslivet som stilte opp og bidro som lokale samarbeidspartnere for arrangementet.

– Suksessen for oss var å få så mange gode utstillere som vi hadde og det å få budskapet ut til flest mulig. Vi legger til rette for dem som vil stille ut under messa og vi tror det kommer til å bli en økning i antall utstillere fra rundt 60 i fjor til 80 i år. Det kan synes som om altaværingene har et etterlengtet sug etter en slik messe, for responsen lokalt er allerede til å ta og føle på, sier Stigh og Mats som denne uka har vært på en liten signingsferd for å berede grunnen for oktobermessa.