Leder for Alta kommunes parkeringsetat, Jon-Vegar Nilsen, sier at forslaget til Henriette Bismo Eilertsen på turistinformasjonen, om å se gjennom fingrene med parkeringsbøter til turister, er uaktuelt.

– Hvis vi gjør det følger vi ikke norsk lov. Vi kan ikke drive og forskjellsbehandle bilistene og la turistene slippe unna, sier Nilsen, som gjentar det han allerede har sagt til Altaposten.

– Vi opplever ikke det som noe stort problem at turister sliter med verken å parkere eller få betalt bøtene, sier han.

– Nå sier turistinformmasjonen at de har masse turister innom som de må hjelpe med å betale bøtene for. Er da alt så bra som det kan bli med tanke på service for turistene?

– Vi har ikke hatt noen dialog med turistinformasjonen, så hva som skjer der borte vet jeg ikke, men som sagt vi har ikke opplevd noen klager. Vi har noen ganger turister innom kontoret, som trenger hjelp til å få betalt bøtene, men de er alltid hyggelige og greie, sier parkeringslederen.

– Hva med engelsk teksting på skilt og på bøtene?

– Vi følger vanlig norm som gjelder for hele Norge og jeg har ikke hørt om noen steder der man gjør dette, sier Nilsen.

– Nå har Europark faktisk satt opp engelske skilt utenfor Rema på sentrum etter at turistinformasjonen har etterspurt det. Er det helt uaktuelt å gjøre noe lignendene på de største parkeringsplassene i Alta sentrum eksempelvis?

– Det er i såfall noe vi må diskutere nærmere, sier parkeringslederen.