– Jeg trodde jeg kom til å gjøre det bra. Men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få seks, sier Mikal Nilsen Kemi, som hamret seg inn til en sekser på tverrfaglig eksamen i byggfag i forrige uke.

Og han var ikke den eneste som imponerte. Nils Olaf Eira Hætta har nylig avsluttet sitt andre år på reindrift. Et fag han til fulle beviste at han behersker under eksamensprøven.

– Ja, jeg fikk seks. Det var artig. Nå skjønner man at det hjelper å jobbe jevnt og godt hele året, sier 18-åringen.

STOLT: Rektor Ellen Inga O. Hætta er svært stolt av elevene som har jobbet seg til gode karakterer. Foto: Privat

– Flinke elever

Også Joona Guttorm har stått på i året som har gått. Unggutten som går industriteknikk sveiset så fenomenalt at sensor ikke hadde annet valg enn å trille terningen til seks også for han. Eleven med best gjennomsnittskarakter var også en gutt: Mikal Bongo Norvoll. En lærer Altaposten har snakket med synes det er artig at særlig guttene slår til med både gode karakterer og lavt fravær. Rektor Ellen Inga O .Hætta er også kjempefornøyd.

– Vi har fått så gode resultater. Det er kjempeartig og sensoren fra Alta sa til oss før han kjørte ned til Alta: «Fy søren så flinke elever dere har», sier Hætta.

Krafttak for å snu negativ trend

Etter at skolen for noen år siden tok et krafttak for å snu en negativ trend med skyhøyt fravær, har både nærværet og karakterene økt ifølge rektoren. De elevene som ikke hadde en eneste dag med fravær i året som gikk fikk hver sin sølvknapp under skoleavslutningen i uka som gikk. En av dem var reindriftselev Nils Olaf.

– Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg mer fravær og var veldig skolelei. Men da jeg begynte på reindriftsfag skjedde det noe. Jeg synes det er artig å komme til skolen hver dag, sier han til Altaposten.

– Det at skolen ringer elever som ikke har kommet på skolen, tror du det har hjulpet på?

– Ja, det tror jeg. De kommer inn i timen og sjekker hvem som ikke har kommet, også ringer de dem og hører om de har forsovet seg for eksempel, forteller unggutten.

Eksamensoppgaven hans var tredelt og bestod av en økonomisk del, en som gikk på produksjon og en som tok for seg reinen og dens naturlige miljø.

– Jeg ble spurt om hvordan man skal ferdes i kalvingsområdet, og om bruksregler og om distriktsplaner, forteller Nils Olaf, som kommer fra en reindriftsfamilie.

– Var det mye av det du har lært fra familien?

– Jeg kan nok si at det meste har jeg lært hjemmefra. Jeg vil tippe 60/40, sier han.

FIKK SEKS: Joona Guttorm sveiset seg til toppkarakter og imponerte sensor under eksamen i industriteknikk ved Kautokeino videregående skole nylig. Foto: Privat

Valgt sin egen vei

Mikal Nilsen Kemi forteller at han liker å bygge og at han under eksamen bygde takstoler. Selv om faren driver med rein, har likevel unggutten valgt å ta seg en annen utdanning.

– Jeg vet ikke om jeg kommer til å jobbe som snekker eller om jeg vil jobbe med reindrift i fremtiden. Men jeg tenker at det er en sikkerhet å ha en utdannelse utenfor reindrifta, forklarer 17-åringen.

Selv om reindrifta har gått gjennom dramatiske omstillinger, så tror Nils Olaf at det kan være plass til han i det tradisjonelle yrket på vidda. Hvis det er det han velger til slutt.

– Jeg har snakket mye med bestefar om valget. Han har avviklet sin siidaandel, og sier at det kommer til å bli tøft fremover. Men han ber meg likevel om å følge hjertet mitt. Jeg har uansett ett år til på meg før jeg er ferdig med videregående. Da vil jeg vurdere om jeg skal bli reindriftslærling og gå den veien, elelr gjøre noe annet. Med studiespesialisering i bagasjen kan jeg velge å gå videre på, skolen senere, selv om jeg først prøver meg i reindrifta, sier Nils Olaf.

Men aller først er det sommerferie. Eller?

– Jeg skal sommerjobbe på Rema. Der har jeg hatt ekstrajobb i ett år. Hva jeg skal bruke pengene på? Jeg skal først betale mamma penger for bilen hun har kjøpt til meg. Og resten skal jeg spare.