Vi har blitt vant til at det siste sifferet i registreringsnummeret bestemmer hvilken måned kjøretøyet må være kontrollert og godkjent. Men fra februar neste år blir det endringer.

– Da bestemmes kontrollfristen av dato for førstegangsregistrering og når den var sist inne på kontroll, forteller senterleder ved NAF-senteret i Alta, Nils Jakob Mella.

Ifølge Statens vegvesen vil den nye ordningen vil fases inn etter hvert som kjøretøyene er til kontroll.

– Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar. Den fristen du har gjelder til det gjennomføres en ny kontroll, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7 500 kg skal inn hvert år.

Økt kostnad?

For verkstedene som skal godkjenne betyr det at personellet som gjennomfører kontrollene må igjennom egne kurs med teori og praksis. Ifølge Dinside utgjør dette ni timer teori og 14 timer praktisk opplæring. Men Mella tror ikke det vil føre til en dramatisk økning av prisen for kontroller.

– For drøye to år siden ble det innført et nytt PKK-system og det kom det et lite prishopp. Endringen som kommer nå kan nok medføre en liten økning i prisen for en EU-kontroll, men jeg tror ikke den blir dramatisk, sier han.

– Vil gå greit

Mella har inne cirka 1.200 biler i året på periodisk kjøretøykontroll (PKK), populært kalt EU-kontroll. Han har tro på at overgangen skal gå greit, når folk først får den med seg.

– I 50 prosent av tilfellene, så viser det seg at bileier venter til han eller hun får et brev fra Statens vegvesen i posten. Da blir det gjerne litt panikk og man må skaffe time så fort som mulig.

– Har dere fått mange spørsmål om de nye reglene som trer i kraft neste år?

– Nei. Få kjenner til de nye reglene for EU-kontroll, men dette ligger også noe frem i tid. Blir folk flinke til å notere ned datoen for sist EU-kontroll, så vil nok dette gå fint.

ETTERKONTROLL: Denne bilen var inne hos NAF for etterkontroll. Foto: Bjarne Krogstad

Ber folk holde fristene

– Med det nye systemet vil vegvesenet få en mye bedre oversikt over når bilen har vært og skal på kontroll. Sånn sett blir det nok lettere å skille ut bilene som ikke har vært på kontroll. Min oppfordring er uansett at folk må være sitt ansvar bevisst og sørge for å få bilen EU-godkjent i tide, avslutter Mella med.

Kontroll av traktorer

Fra 2021 blir det også krav om kontroll av traktorer med hastighet over 40 km/t.

– Disse traktorene skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, og reglene gjelder traktorer som hovedsakelig brukes til transport eller arbeid på offentlig vei. Har du traktor som bare brukes på offentlig vei i egentransport i primærnæring, kan du få unntak fra kravet om kontroll, sier Harsem i statens vegvesen.