Kall det gjerne retro og pompøst, men det er en storslagen, genuin og gjennomarbeidet sjangerplate, som flommer over av kunnskap, musikalitet, energi og bredbeint kjærlighet for de harde og distinkte riffene.

Den ekte gitaren

Det var det som gjorde at gutterommene på 70- og 80-tallet var en eksplosiv arena for luftgitarer, vrengte vokaler og stemmeskifter fra helvete, så ustemt og atonalt at foreldre sikkert vurderte  både førstehjelp og tilkalling av ambulanse.

Vi kan alle være enige om at det var klokt at nettopp Hallgeir Pedersen plukket opp en ekte gitar på gutterommet i Øksfjord. Han gjorde alvor av sin pasjon for heavyrock. Terpet og terpet på de tekniske detaljene, i så stor grad at han kunne planke Blackmore, Page, Van Halen eller Iommi uten større besvær, for ikke å snakke om gitarsoloene til noe mer softe Mark Knopfler.

Når fingerspillet seinere ble drysset over jazzen og bebop'en med stormende suksess, skjønner man at øksfjordingene også var kapabel til å finne sitt eget uttrykk. Når han nå dundrer ned gjennom barndommens stier med egenskrevet materiale, blir det nødvendigvis stålkontroll. Vokalist Terje Storvig er instruert til å levere Dio-patos og klarer det forbausende bra, mens rytmeseksjonen Bjørn Ivar Aslaksen og Odd-Erling Simensen kan dette gamet bedre enn de fleste.

Sjeldent konsept

I sum er det historisk sus over debutplata til Phandrom som lanseres i dag. Det hører nemlig med til sjeldenhetene at vi introduseres for et så gjennomført konseptalbum i Finnmark. Vi har verken glemt Thule eller Sagittarius, men i 2018 blir det enda mer spesielt at Victims Of The Sea ser dagens lys.

Regien er stram. Coverdesign og tematikk følger kodespråket til punkt og prikke – og det er langt mer enn nostalgi involvert. Det er masse referanser til elementene som omgir oss, kanskje ikke så rart med tanke på at Lopphavet har sendt sine lite fintfølende  bølgeskyll inn over knauser og strender. Havet gir og tar – og i dypet finnes det uante krefter. Kanskje til og med en sjørorm eller to. Phandrom spiller med den naturmystikken vi alle har med oss, i kombinasjon med tungrockens alvor. Lokale Slogstorm var innom noe av den samme teamtikken på en litt mer «grawlete» måte

Klassiske elementer

Klassisk hardrock har mange elementer fra andre sjangre som dyrkes her, som operaens melodrama, operettens lekenhet, symfoniens massive mangfold og filmmusikkens episke flørt.

Den seige og lange avslutningslåten They All Had (Something From You) er ett eksempel på hvordan strikken kan tøyes med suksess. I tillegg kommer Hallgeirs kvaliteter som jazzgitarist til sin rett i de virtuose partiene, der soloene framstår som  mer spontane. Andre låter har den mer tradisjonell oppbyggingen, uten fiksfakseri. Hardrock rett på sak.

Phandroms debut er en usedvanlige spennende og søkende forundringspakke, der dagens lyttere får både nostalgi og oppkvikkende snadder i skjønn forening.

Av Rolf Edmund Lund