Skiferen fra Alta er i skuddet, og markedet vil ha mer Altaskifer. Daglig leder for Altaskifer AS, John Vegard Holten, sier at det aldri før har vært så stor etterspørsel på sagde og videreforedlede produkter i skifernæringens historie som det bedriften opplever nå.

NYE ARBEIDSPLASSER: Altaskifer AS, John Vegard Holten, er svært glad for den økende etterspørselen av Altaskifer. Det medfører at bedriften må ansette flere folk. Foto: Arkiv: Magne Kveseth

– Det har aldri vært så stor aktivitet på sageriet som i de månedene vi har hatt fra mars og til nå, vi kjører med full trykk i produksjonen. Vi må jobbe dag, kveld og natt på vår nye produksjonslinje for å klare å dekke etterspørselen. Nå ser vi at vi faktisk blir nødt til å  innføre et tredje skift på sageriet, for å klare å holde leveransen til forhandlere rundt omkring i Norge.

Produksjon døgnet rundt

– Og fra tirsdag kjører vi i gang et tredje skift i produksjonen, det har heller aldri skjedd før at det har blitt kjørt nattskift i produksjonen på skifernæringa i Alta, sier daglig leder for Altaskifer AS med smil i stemmen.

Han er tydelig strålende fornøyd når han forteller at bedriften aldri har sagd så mange kvadratmeter skifer per måned som det blir gjort nå.

Skiferen som har blitt sagd disse månedene har gått rett ut av sageriet, og rett på en båt eller til trailere som har stått klare til å bli lastet på.

– Vi har sett oss nødt til å investere i nok en ny sag til produksjonen for å øke kapasiteten. I januar i år installerte vi en ny steinsag til 10 millioner kroner, på fredag bestilte jeg nok en sag fra Italia. Den vil være i Alta første uken i oktober.

Positive ringvirkninger

– Vi har ekstremt mye å gjøre, vi trenger flere folk, etterspørselen av skifer skaper arbeidsplasser, sier daglig leder for Altaskifer AS, John Vegard Holten.

Det har ført til at bedriften trenger mer råstoff i fra skifer- og steinberget, som igjen fører til at de må rekruttere flere skiferdrivere oppe i steinberget, i tillegg til at de også trenger flere folk nede i produksjonen.

– Så dette er en god tid også for skiferdriverne i næringa som i år fikk utbetalt et etterskudd på grunn av et godt resultat for fjoråret, det er det lenge siden de har hatt.

Markedsføringa betaler seg

– April måned var den beste omsetningsmåneden siden selskapet Altaskifer AS ble stiftet i 2014, men mai måned kommer til å bli enda bedre, sier Holten.

Han sier at den ene forklaringen på den økende etterspørselen er at Altaskifer AS, har gjort en omfattende jobb med markedsføring og salgsarbeid det siste året. Og det ser de resultatet av nå.

– Det har kostet en del penger, men pilen for salgstallene peker oppover og viser klare resultater, sier han.

Videre så har det blitt et stort fokus på Altaskifer i markedet, og at alle de store forhandlerne rundt i Norge profilerer Altaskiferen i mye større grad enn det de har gjort tidligere.

– Og det hjelper selvsagt på salget, fastslår en fornøyd daglig leder for Altaskifer AS, John Vegard Holten.