– Polering har alltid vært grei butikk. Men akkurat nå er det foliering og glasscoating som er i vinden. Det har tatt helt av.

Det gikk ikke lang tid etter at han la ned sin første bedrift, før han så seg nødt til å starte på’an igjen. Trond Werner Johansen forteller om en eksplosiv vekst siden han etablerte TWJ Polering & Detailing AS i juni 2017.

– Avtalen med Alta Motor om klargjøring av både nye og brukte biler i perioden mens de bygger nytt ga et godt fundament for å kunne satse. Parallelt har interessen for bilpleie bare økt. Folk er blitt flinkere til å tenke på bilene sine – det tjener vi på.

Ekspanderer

Fra verkstedhallen han leier i Kleggveien har han nå to fast ansatte og en på deltid, pluss at det ligger ute en jobbannonse for nok en deltidsansatt.

– Vi har mer enn nok å gjøre og har sett oss nødt til å være litt forsiktige med å ta på oss for mye arbeid, enn så lenge. Enkelte vintermåneder har vært litt labre, men nå begynner sesongen for fullt. Så det blir nok å henge fingrene i.

Bedriftsavtalene skaffer stabiliteten, men det er privatkundene det er mest spennende å jobbe med. Johansen har hatt inne biler fra hele Nord-Norge, til over 2 millioner kroner, for foliering, polering og/eller glasscoating.

Følger formene

Da vi besøker han jobber han med en BMW X5 av grommeste sort, med rundt 600 hestekrefter. Den hvite lakken skal kles med matt, svart plastfolie.

– Vi anbefaler helst å velge en farge på folien som er tilnærmet fargen på lakken. For når kontrasten er stor vil selv en liten glipp vil bli synlig. Men kundene får selvfølgelig det de vil ha. Vi må bare være ekstra nøye med disse bilene.

Han starter med å skru og poppe løs lister og annet som ikke skal folieres. Deretter går han løs på den ene karosseridelen etter den andre.

Folie nok til å dekke den aktuelle skjermen eller døra, panseret eller taket rulles ut. Deretter tas beskyttelsespapiret av og arbeidet med å presse og strekke på plass plasten kan ta til.

– Det er små kanaler på undersiden av folien, der du presser ut luftbobler. Resultatet blir som oftest rimelig bra, sier han uten blygsel.

Plasten kan varmes opp og strekkes ytterligere om nødvendig.

– Bilene har profiler og former du må følge. Det nytter ikke å slurve, da blir sluttresultatet dårlig.

Kostbare glipper

Når han er fornøyd med leggingen av plasten, begynner utskjæringen. Med sylskarp skalpell trekker han langs linjene til den aktuelle karosseridelen.

– Du er ikke redd for å dra med deg litt lakk når du jobber med en bil til over to millioner?

– Nja, det går stort sett greit det. Det er bare å være nøye, og å være sikker på hva man gjør, svarer Johansen.

– Nå har jeg hatt to uhell siden vi startet opp, begge dessverre på bilene til en og samme kunde. Disse skadene kom på 60.000 kroner. Da var det greit å ha forsikringen i bakhånd, humrer han.

Svenske tilstander

Trenden med foliering har slått an over hele Nord-Norge. Trond Werner får stadig henvendelser fra andre steder i nord.

Men det er tilbudet med glasscoating – der bilen sprøytes med et tynt lag glass som legger seg som en beskyttende «hinne» over hele bilen – som har sendt han lengst avgårde. For litt siden måtte han hive seg på flyet til Oslo, deretter til Stockholm, for ett oppdrag:

– Jeg har gjort et prøveprosjekt med et internasjonalt budbilselskap her. De har 300 biler i drift, og vi har prøvd ut glasscoating på en håndfull av disse. Om coatingen er god nok, og vi klarer å beskytte lakken tilstrekkelig, så kan vi stå overfor en coatingavtale på alle deres nye biler. Det vil bety mye arbeid, medgir han.

Glasser inn lakken

Glasscoatingen er etter Johansens mening uten sidestykke, når det kommer til å behandle og ta vare på eksisterende lakk – mens lakken fortsatt forblir synlig.

– Polering og voks beskytter lakken en del, og anbefales absolutt. Men glasscoating er noen hakk opp. Så lenge du lar den herde tørt i 24 timer, for deretter å ikke vaske bilen på tre uker så herdeprosessen blir fullkommen, da blir resultatet utmerket.

– …og så varer det til første besøket i vaskehallen på bensinstasjonen?

– Hehe, ja er det noe jeg ikke anbefaler så er det vaskehaller med mindre det er børsteløst eller selvvask. Vasker du med børster får du med sikkerhet små riper i lakken, eventuelt i coatingen.

– Folien holder vel i vask?

– Ja, men igjen – i automatiske vaskehaller så risikerer du at det slås opp små flenger. Vi gir tre års garanti på folieringsjobben, leverandøren går god for fem års garanti på selve folien – men tar du vare på den kan en enkelt foliering holde mellom syv og ti år. Og når du til slutt røsker av folien, så er lakken som ny, sier han.

Stor SoMe-jobb

At bilpleie har en spesiell plass i manges hjerte er åpenbart når man titter på engasjementet Trond Werner har klart å skape via sosiale medier. Han legger ikke skjul på at han bruker mye tid og energi på å vise fram jobben han og hans ansatte gjør.

En video der han har polert opp en Porsche Macan har rundet 12.000 visninger på Facebook, «introvideoen» til selskapet har notert hele 84.000 visninger.

– Arbeidet vårt blir veldig synlig i seg selv. Derfor tenker jeg at vi også kan vise fram hvordan vi oppnår resultatene våre. Noe vil vi aldri vise fram på videoene, sånn som den spesielle teknikken vi bruker for å legge coating eller hvordan vi blander kjemikaliene til coatingen. Annet viser vi mer enn gjerne fram. Så får folk selv se hvor mye arbeid det ligger i å få det bra. Dette er også med på å forsvare at vi tar den prisen vi tar. For det er på ingen måte billig å legge folie eller coating. Likevel mener vi det er verdt det, når du ser på hvor godt lakken bevares.

– Med stive priser er vel dette bare noe for rikfolk med millionglis?

– Hehe, nei – du får godt resultat også på «vanlige» biler. Litt av utfordringen vår er at mange tror dette kun er for de eksklusive bilene, det er det altså ikke.