– Jeg bruker ekstremt mye tid på å utforske smakene og delta i produktutviklingen, sier kokken, som mange husker fra den grandiose reklamen for Orkla Foods, som rullet og gikk på kommersielle kanaler i lang tid.

Mange jern i ilden

39-åringen er nå kulinarisk leder for pizza-segmentet i konsernet og veksler mellom fotoshoot i London til perfeksjonisme på en internasjonal kokkeskole i San Francisco. I dag fredag er han smaksdommer under Sveriges største pizza-konkurranse Pizza Champion cup i Gøteborg – der vinneren skal matches internasjonalt.

– Hva er deg med deg og pizza, Marius?

– Jeg har jobbet de 13 siste årene med dette og det blir noe langt mer enn en jobb. Konseptet er veldig gjennomtenkt, men hele tiden søker man forbedringer og produktutvikling, fra ide til den ligger i butikken. Det er en spennende og unik jobb som krever mye av meg, sier Marius til Altaposten.

– Er det ikke på tide at du tar steget fra frossenpizza til fersk pizza, helt etter din egen stil?

– Ja, det heter jo at det er alle kokkers drøm å starte sin egen restaurant. Det kan tenkes at man gjør med årene, men jeg har egentlig en unik jobb som trigger alle sansene og som gjør at jeg trives veldig godt, sier trebarnsfaren med overbevisning.

Mangfoldig fag

Han fastslår at pizzafaget er større og mer mangfoldig enn de fleste tenker, også innenfor frossenpizza, der det kreves stor kompetanse og utviklete smaksløker for å ta steget videre. Denne nisjen er noe mer enn Grandiosa.

– Du kan jo tenke deg hvor svært det er i USA, der det er en uendelig rekke med stiler. Jeg var over snittet interessert i pizza i utgangspunktet, men mangfoldet gjør at det er ekstremt spennende, sier Marius, som i Caifornia har tatt både eksamen og gjennomført praktisk kursing for å ta et steg videre.

– Det er interessant historisk, men ikke minst det å utforske smakene og finne de gode løsningene for kundene, filosoferer Niva.

Stort kontaktnett

For å få den ønskelige faglige utviklingen handler det også om kontaktnett.

– Jeg har etter hvert fått et stort nettverk og det gir muligheter for å øke kompetansen.

– Det handler vel også om gode råvarer for å finne den rette pizzaen?

– I høyeste grad. Min interesse er å lære hva som skjer med pizzaen i møtet med råvarer og ingredienser. Hvor mye mel skal brukes? Hvilken mel? Hvor mye vann? Hvor mye hviletid skal den ha og hvilken ovnstype fungerer?

– Hvordan blir du pizza-dommer da?

– Det handler igjen om nettverk. Jeg var til stede under verdens største pizzamessa i Las Vegas da jeg ble praiet av en svensk fagmann på området. Jeg har ikke bare jobbet med pizza i 13 år, men er også kokk. Dermed ble jeg hyret inn og regner med at det blir en spennende pizzadag. Det tar jeg på alvor, ettersom vinneren får en tur til pizza-VM i Italia i 2019, forklarer Niva.

– Holder oss oppdatert

Kompetansen og kunnskapen til altaværingen settes pris på hos sjefen. Produktutviklingsdirektør Knut Birger Nåmdal mener altaværingen er en dyktig kokk med bred kompetanse innenfor mat og råvarer.

– Kontaktene Marius har etablert i inn- og utland gjør at vi alltid holder oss oppdatert om trender i pizzauniverset. Han er en medarbeider som tar oppgavene han får på største alvor og som alltid legger sin faglige stolthet i gjennomføringen, påpeker Nåmdal.

Han er også en god kollega som er etterspurt som samarbeidspartner i ulike prosjekter.

– Marius sin kunnskap om både restaurant- og dagligvarebransjen er en stor styrke, mener direktøren.