Finnmark er spesiell ved at kommunene tar regninga for fylkeskommunale gang-og sykkelveier.

– Det er litt spesielt i Finnmark ved at kommunene bygger og drifter gang- og sykkelbaner langs Fylkeskommunale veier, sier virksomhetsleder på avdeling for kommunalteknikk i Alta kommune, Trond Einar Uglebakken.

Han har sjekket hvordan ståa er i Troms og Nordland og funnet ut at her er det Fylkeskommunene selv som betaler og drifter gang- og sykkelbaner langs fylkesveiene.

– Finnmark er i en særstilling. Men hvorfor det er blitt slik vet jeg ikke. Det har bare blitt en vane at kommunene tar regninga, medgir han.

Ikke bare i Alta

Det var i Altaposten onsdag 18.april at Frps Ruth Olsen sa lei lei av at Alta kommune må ta regninga for trafikksikkerhetstiltak langs fylkesveiene i kommunen. Hun mente at Alta var i en særstilling i Finnmark, men akkurat det har hun ikke helt rett i, ifølge Uglebakken.

– Nei, det gjelder ikke bare Alta kommune, men hele fylket. Men behovet er vel størst i Alta, sier Uglebakken, som bekrefter at både gang- og sykkelbane langs Tverrelvdalsveien og gatelys på Thomasbakken er bygget og sponset av Alta kommune.

Bengt Fjellheim er kommunalleder for drift og utbygging i Alta kommune. Han blir overrasket over å høre at Finnmark skiller seg fra iallefall Troms og Nordland.

– Nei, det visste jeg ikke. Det jeg kan tenke meg har skjedd over mange, mange år er at kommunepolitikerne ikke har kunnet sitte stille og vente på penger fra fylket til trafikksikkerhetstiltak i kommunen. Dermed har de prøvd å løse utfordringene på egenhånd, sier han.

Lys på Elvestrand

Fjellheim peker på at gatelys langs fylkesveien på Elvestrand er et eksempel i så måte.

– Den var det Alta kommune som tok ansvaret for. Otto Erik Aas (SV) bevilget også i sin tid penger for å få fylkesveien forbi Europris og ut mot Amtmannses asfaltert. Det var helt åpenbart et fylkeskommunalt ansvar, sier kommunallederen og legger til:

– Men vi kan jo snu på flisa. Alta har mange fylkeskommunale veier som man kan unders på hvorfor de ikke like gjerne er kommunale.

Rådmann i Alta kommune, Bjørn Atle Hansen, sier følgende om praksisen:

– I utgangspunktet er det kommunen som har ansvaret for de kommunale veiene, fylkeskommunen har ansvar for fylkesveiene og Statens vegvesen har ansvaret for de statlige veiene. Samtidig er vi interessert i å samarbeide til det beste for innbyggerne. Når det gjelder Skaialuft har vi mottatt store statlige summer for i samarbeid med fylket å bygge ut gang- og sykkelbane her, sier Hansen.

– Hva med Tverrelvdalsveien?

– Den har Alta kommuen betalt. Da brukte vi penger fra parkeringsfond, som er et fond hvor hele overskuddet brukes til trafikksikkerhetstiltak.

– Så det er egentlig uproblematisk at kommunen tar ansvar for fylkeskommunale veier?

– Så lenge vi klarer å skaffe ekstern finansiering er det greit, men ellers er det Fylkeskommunens ansvar. Men vi samarbeider gjerne, sier rådmannen.

– Hva med gang- og sykkelbane langs Amtmannsnesveien? Vi ser at hovedutvalgsleder på fylket, Geir Ove Bakken, er lite villig til å love penger fra Fylkeskommunen. Vil kommunen klare å skaffe nødvendig finansiering?

– Vi har ingen kommunale midler utenom parkeringsfondet. Politikerne kan selvsagt velge å prioritere å bruke pengene derfra, men ellers er det snakk om søke statlige midler.

– Er det noen øvre grense for hva man kan forvente å få fra staten?

– Erfaringene er at når vi har søkt trafikksikkerhetsmidler så har vi fått det, men det er umulig å si om vi vil få alt denne gangen. Men vi vil prøve. Først må vi uansett få tallene på bordet, så vi vet hva det dreier seg om, sier Bjørn Atle Hansen, og viser til den geotekniske kartleggingen som er i gang.

– Selv om det er en fylkeskommunal vei, så høres det ut som om du føler et ansvar når det gjelder å få denne gang- og sykkelbanen realisert?

–  Ja, vi har ansvar for innbyggernes sikkerhet, men det er ikke vi som til syvende og sist har hovedansvaret. Det er det fylkeskommunen, som veieier som har.

Hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken (Ap) på Finnmark fylkesting fastholder at fylket ikke har nok penger til å rekke over alle oppgaver, som eksempelvis å dekke inn etterslep på vedlikehold.

– Alta kommune har gjort en kjempejobb, men vi har også gjort en jobb, sier Bakken som onsdag sa til Altaposten at det er bevilget to millioner til gang- og sykkelstier i Alta de siste tre årene.