Forrige uke kom tallene som viser at Rema 1000 er på bedringens vei i Nord-Norge. Rema-kjøpmann Kjetil Haugsnes i Alta kan bekrefte at pilene peker riktig vei også lokalt.

– Det går i høyeste grad bedre. Uroen som var i markedet i fjor har lagt seg, nå peker pilene kraftig oppover, sier Haugsnes, som er en av tre Rema-kjøpmenn i Alta. Selv bestyrer han butikken som holder til i Sentrum Syd, som lenge har fristet med de varene som kjeden forsøkte å fjerne, og som i 2017 bidro til at mange kunder vendte ryggen til og foretrakk sine kjøp andre steder.

Holdt lenge stand

Haugsnes viser til at butikken hans rett før påske hadde en økning på 1,5 prosent i forhold til samme periode i fjor. Det betyr i praksis at hans Rema-butikk i skrivende stund har flere kunder enn de hadde før 2017-krisen for alvor inntraff.

– I forhold til resten av landet holdt vi tallene gode veldig lenge før vi merket noe. Faktisk hadde vi ingen nedgang i første halvdel av 2017. Nedgangen kom på høsten i fjor, og da smalt det til gjengjeld kraftig, sier Haugsnes, som i løpet av bare et halvår altså er tilbake der han var - og vel så det.

Har glemt uroen

– Vi har også fått tilbake de varene som det i fjor var rabalder rundt, sier kjøpmannen, som blant annet viser til ulike Coca Cola-produkter.

– Alle tall ser veldig bra ut. Kundene er fornøyde og har glemt uroen som var. Da er det også lettere å være Rema-kjøpmann, bekrefter Haugsnes.

Tilbake til start

På det strategiske har Rema 1000 gått kraftig i seg selv, og blåst støvet av et par gamle oppskrifter for suksess.

– Det er tilbake til basic. Bare lave priser og det enkle er ofte det beste. Nå satses det mindre på store, kompliserte budskaper og mer på riktig og enkel annonsering. Vi er en lavpriskjede, og det er budskapet vi skal ha fram, avrunder kjøpmannen.